Google ønsker å bruke det de kan best, nemlig å organisere weben, og kombinere det med sosiale medier – nettets kanskje mest uorganiserte segment.
Med Buzz forsøker Google å gjøre nettopp det. Gmail-grensesnittet blir vevd sammen med statusoppdateringer fra blant annet Facebook og Twitter, slik at den populære e-posttjenesten blir enda mer omfattende, i et forsøk på å få brukerne av sosiale medier til å bruke mer tid på Googles nettsider (og dermed generere store mengder data).

Google vil la deg samle innhold fra flerfoldige sosiale tjenester i ett og samme grensnitt. (Foto: Google)
– Det har blitt mer og mer klart for oss at å organisere alt innholdet i omløp på sosiale medier er et problem i Google-kaliber, uttalte Todd Jackson, produktsjef for Gmail, på en pressekonferanse tidligere i dag.
Utrolige mengder innhold sirkulerer på sosiale medier, noe som har «rystet» Googles tro på å kunne organisere og veve sammen alt innhold på internett. Buzz er et tiltak for å bedre informasjonsflyten.
– Noen må da prøve
Google-ingeniører har tidligere uttalt at om noen kan få til å bedre informasjonsflyten på sosiale medier, er det Google. Med Buzz gjør Google nå et helhjertet forsøk.
Integrert i Gmail-grensesnittet
For å få til det øvrige på en mest effektiv måte, har Google integrert Buzz i Gmail-grensesnittet. På den måten får millioner av Gmail-brukere enkel tilgang til tjenesten – uten videre.
For mer informasjon, besøk den offisielle Google-bloggen.