I 2017-2018 sesongen i Premier League er ni av klubbene sponset av gambling-firmaer. Dette er en økende trend med tanke på at det for ti år siden kun var fire klubber med lignende sponsorer på draktene sine. På den tiden var drakt-sponsorer hovedsakelig fra teknologibransjer som IT og software sektoren, tett fulgt av forbrukerelektronikk. Mye mulig var det grunn at man for ti år siden virkelig begynte å merke teknologiens inntog i vår hverdag, og dermed var det også naturlig for de samme teknologi-selskapene å knytte seg til andre ting vi forbinder med hverdag og fritid, nemlig fotball.
Et nylig datasett vedrørende draktsponsor i premier League fra Synergy viser at dette landskapet nå tydelig har begynt å endre seg. Nå er det bortimot ingen IT- eller teknologi-selskapers logoer å skimte på fotballdrakter i England og som i flere andre idretter, deriblandt snooker, er det nå gambling og online casinoer som hovedsakelig bruker utøverne som reklameplakater.
Dynamisk bransje
Samtidig er det interessant å se at dette er en svært foranderlig og dynamisk bransje, for eksempel var det bryggerier og selskaper som solgte alkohol dominerte på 90-tallet. På tidlig 2000-tallet så man at selskaper fra finanssektoren ledet an, men naturlig nok forsvant mange av bankene og finansinstitusjonene etter det økonomiske kollapset i 2008, og IT-bransjen tok over fakkelen for omkring ti år siden, før det nå er blitt online casinoer som er hovedaktøren i bransjen.
Slike nye trender kan godt mulig å fortelle oss noe om samfunnet vi lever i, men samtidig forteller det oss også hvilke firmaet som er ute etter oppmerksomhet og nye former for markedsføring. Det er nemlig få ting som er bedre enn å plassere navnet sitt på en fotballdrakt om man ønsker oppmerksomhet rundt merkevaren sin over natten. For mange er det nemlig en av de mest kostnadseffektive reklameplakatene som finnes.
Den europeiske spillbransjen gjør sitt inntog
I 2017 gjelder dette spesielt for gambling firmaer og casinoer. Sport, og fotball spesielt, har i lang tid vært tett knyttet med gambling. Mange tilskuere som ser på en fotballkamp hvor fotballspillerne løper rundt med logoer fra casinoer på brystet har samtidig lagt penger på kampen på et online casino. På mange måter kan dette sies å være en av de pureste formene for markedsføring, siden du reklamerer for produktet ditt nettopp på det tidspunktet hvor mennesker ønsker å gamble.
Samtidig kan det å sponse et lag i premier League underbygge tilliten til en merkevare rundt om i hele verden. Siden premier League har en såpass høy status internasjonalt, vil en merkevare som sponser en klubb i denne ligaen nemlig automatisk få en viss tillit og status.
Det å plassere merkevaren sin på en fotballdrakt handler om å få et ukjent navn ut til så mange mennesker som mulig, spesielt unge menn. Dette kan f.eks. forklare alle sponsoravtalene med mobil-selskaper på 90-tallet, hvor denne bransjen var i ferd med å gjøre sitt inntog i hverdagslivet til vanlige mennesker. Samtidig, når navnet ditt første er ute i den store verden er det ikke lenger like nyttig å ha merkevaren på en fotballdrakt.
Nemlig er en av utfordringene til fotballverden å tiltrekke seg merkevarer som ikke nødvendigvis har noen tilknytning til mennesker som ser på, eller spiller, fotball. For mange sponsorer ønsker nemlig ikke bare å skape oppmerksomhet rundt merkevaren, men ønsker også å skape en emosjonell tilknytning til selskapet sitt. F.eks. er det ikke sikkert at store selskaper som Microsoft hadde hatt noe nytte av å plassere navnet sitt på en fotballdrakt.
På det øverste nivået, som i premier League, vil det å ha et kjent navn på brystet kanskje hovedsakelig være en fordel for klubben, ikke sponsoren. Nettopp fordi å ha en kjent merkevare på brystet også gir den aktuelle klubben tillit og oppmerksomhet gjennom å knytte seg tett til en kjent merkevare som kanskje er en del av hverdagslivet til mange mennesker der ute. Denne dynamikken kan være en vanskelig balanse for både klubber og sponsorer, uansett er det tydelig at draktsponsoravtaler er blitt et lukrativt marked for de beste klubbene i Premier League, nemlig har den totale verdien av slike avtaler tredoblet seg fra 100 000 000 euro til 282 000 000 euro i løpet av de siste åtte sesongene.