Hvordan Game of Thrones endret TV-hverdagen vår


Trond Eilertsen
Publisert 24. januar 2018, kl. 15:29

Dronning Elizabeth betrakter tronen. «HM Queen at Game of Thrones» Northern Ireland Office via Flickr (CC by 2.0)

Ved starten av hver ny sesong av “Game of Thrones” setter et internasjonalt publikum seg til rette i sofaen i spenning. Ekstra interessant er det faktum at et internasjonalt publikum aldri har vært så beskrivende for en TV serien før denne rullet over skjermene våre. Tidligere har nemlig TV vært et hovedsakelig nasjonalt medium. Dette, på tross av at andre populære serier som “Baywatch” og “The Simpsons” også tidligere har tiltrukket seg et stort publikum. Forskjellen ligger i at disse sistnevnte TV-seriene ble sendt i ulike land, på ulike tidspunkter, ofte flere måneder etter de ble sendt på TV i opphavslandet.

En digital revolusjon

Måten vi ser på film og TV er i stadig forandring. Bilde fra StockSnap

Denne praksisen har endret seg de siste årene, i takt med den økte populariteten til strømmetjenester, og den digitale revolusjonen generelt. Nå er det mulig for TV-serier å gi ut nye episoder til et internasjonalt publikum, samtidig. Resultatet har blitt en delt media-kultur som transcenderer nasjonale landegrenser.

Det var naturlig å anta at internett-revolusjonen skulle endre TV-markedet, allikevel var det overraskende hvordan denne påvirkning manifesterte seg vedrørende “Game of Thrones”. Nemlig ble ikke internett, i første omgang, brukt av HBO til å distribuere serien til kunder rundt om i verden, slik som Netflix og andre gjør. Internett var heller viktig i seriens internasjonale vekst ved at den ga fans over hele verden mulighet til å interagere med hverandre.

Nemlig inspirerer de intrikate og overraskende plott-linjene i “Game of Thrones” til sporenstreks disseksjon og analyse, noe som igjen førte til at fans utenfor USA ble tvunget til å piratkopiere videofiler av serien for å unngå såkalte «spoilers». Som en følge av dette begynte HBO å distribuere og sende episoder samtidig til sitt internasjonale publikum, gjennom samarbeid med sine ulike regionale strømmetjenester.

Tv-landskapet i endring

De siste årene har man også sett at det kulturelle landskapet har endret seg ved at TV-serier med store budsjett i stor grad har blitt mer populære, og oppfordrer til mer diskusjon på internett, enn hva store filmer på kino gjør. I 2013 hadde TV serien og bøkene knyttet til “Game of Thrones” 5,5 millioner fans, som lovet sin lojalitet til serien gjennom ulike sosiale medier. Bare en tredjedel av disse var fra USA, hvor HBO har sin opprinnelse.

I tillegg til fans på sosiale medier, er det også oppsiktsvekkende hvor mange som ser hver eneste episode av serien, i 2016 var det nemlig over 25 000 000 som så hver eneste episode. Samtidig har man også sett at serien får flere seere for hver eneste sesong, noe som bortimot er uhørt når det gjelder TV-serier.

Andre bransjer gjør sitt inntog

Pga. den enorme fanbasen, og en enorm sult for nytt innhold basert på serien, er det ikke overraskende at andre bransjer også har kastet seg på bølgen. Det er nemlig vanlig at online casinoer ser til populærkulturen i utviklingen av nye spilleautomater, og da blir nettopp “Game of Thrones” et åpenbart valg. Eksempelvis kan man på CasinoEuro se at de har en svært populær game of thrones slot, noe som underbygger at fansen av serien higer etter nytt innhold basert på serien, enten det er en spilleautomat eller et brettspill eller spill som Minecraft.

Uansett hva det er som er så forførende med denne TV serien, så er det utvilsomt at oppskriften til HBO har fungert. Over tyve år etter den første bokens utgivelse har seriens TV adopsjon ført til internasjonal dekning av enhver nyhet eller spin-off av, eller om, serien.

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB