E-sport, eller elektronisk sport som det også kalles, har vokst enormt den siste tiden og er elektronisk konkurransespilling på et profesjonelt eller semiprofesjonelt nivå, hvor utøverne spiller mot hverandre. Selv om de fleste som ikke er så godt kjent med begrepet trolig vil anta at det spilles innenfor tradisjonelle sportsgrener som FIFA, er det hovedsakelig de store multiplayer-spillene som League of Legends, Dota 2 og Counter-Strike som spilles i e-sport.

Det spilles også store turneringer hvor man som lag konkurrerer om store pengepremier, og på siden for unibet.com betting kan man også tippe på hvem som kommer til å vinne. I turneringene spiller man som lag og man kan vedde på hvilke lag man tror vil vinne ut ifra hvor populære de er, odds og hvordan kampstatistikken til hvert lag er.
Virtuell virkelighets rolle innenfor e-sport
Ettersom e-sport hittil har vært stillesittende, hvor man sitter og spiller foran PC-en, vil virtuell virkelighet kunne fungere som en brobygger mellom tradisjonell sport og e-sportens verden. Gjennom å benytte virtuell virkelighet kan man få spillerne til å delta mer aktivt i de spillene de spiller, ettersom man benytter kroppen og bevegelser for å spille, fremfor et keyboard og en mus.
Legger man til virtuell virkelighet i e-sport vil man på denne måten kunne ta arenaen og selve spillopplevelsen til et helt nytt nivå. Dette vil bidra til at det både blir mer spennende for publikum å se på gjennom strømming av kamper, samtidig som det vil bli mer utfordrende og underholdene for de faktiske spillerne. Gjennom å få spillerne til å være mer aktive vil man i tillegg stille krav til at spillere må bruke andre egenskaper fra tradisjonell sport, som utholdenhet og hastighet. Dette vil gi en ny dimensjon til e-sport og for utøverne som deltar.
Utvikling av nye spill og nye atleter
Det er ikke bare dagens mest populære e-sport spill som vil se en forandring dersom, eller rettere sagt når, virtuell virkelighet kommer for fullt. Tradisjonelle sportsgrener som basketball og boksing er allerede på vei som populære spill innenfor virtuell virkelighet og e-sport.
En annen spillform som antakelig vil vokse enormt i popularitet er lokasjonsbasert e-sport. Selskaper som Zero Latency, The Void og IMAX VR har satset stort på dette gjennom å velge ut visse lokasjoner som Disneyland og MGM Grand Hotel & Casino hvor de har egne spillearenaer. Her arrangeres det så turneringer hvor lag spiller mot hverandre ved hjelp av VR-briller og hodetelefoner som man kommuniserer gjennom. På denne måten kombinerer man e-sport, virtuell virkelighet og den virkelige verden gjennom å spille fysisk på forskjellige arenaer rundt omkring i verden.
Med nye spill vil man også kunne utvikle nye atleter som vil tilegne seg særegne egenskaper og ferdigheter gjennom å måtte være fysisk aktiv, samtidig som syn og håndkoordinasjon vil kombineres og brukes på en helt egen måte. I tiden som kommer vil det derfor være sannsynlig å anta at e-sport markedet kommer til å vokse enormt.