Forbrukslånsbransjen har startet en teknologi-revolusjon i Norge


Trond Eilertsen
Publisert 10. februar 2020, kl. 10:45

Denne artikkelen er sponset av Nano Finans

*Den nominelle renten er fra 6,39% og opp til 21,95% mens den effektive renten er fra 6,81% til 24,4%.
Ønsker du for eksempel å låne et litt større beløp, kan du låne 150 000 kroner, over 10 år, med en effektiv rente på 13,2%.
Kostnadene på dette lånet vil være på 112 573 kroner, og det totale tilbakebetalingsbeløp vil lyde på 262 573 kroner.*

Forbrukslånsbransjen har startet en teknologi-revolusjon i Norge

Når man snakker om forbrukslån så er det mange som forbinder dette med gjeldsproblemer og ikke minst fortapte skjebner. Vi skal ikke si at det ikke er sant men det er faktisk noe positivt som «boomen» i forbrukslån har gjort. Det har nemlig gjort at vi har fått mer digitale banker som har utviklet gode løsninger for oss som kunder.

For å forstå utviklingen så må man først forstå hvordan bankene var før forbrukslånene kom. Det var tunge løsninger som krevde mye manuelt arbeid for både bank og lånesøker. Man måtte laste opp skattemelding og lønnsdokumentasjon selv. Gjelden som man hadde måtte man manuelt liste opp.

Nå skjer alt dette automatisk og dette er overført til flere produkter som bankene selger som f.eks boliglån, billån og kredittkort. Nå skal vi ikke gi all honøren til forbrukslån men det har definitivt vært en drivfaktor i dette. Grunnen til dette er at den eventyrlige veksten i forbrukslån gjorde at man måtte finne bedre løsninger. Ikke for kunden men for samfunnet. Det var behov for en løsning som gjør at bankene raskere kan ta en god vurdering av kunden ettersom en kredittsjekk ikke var nok. Det var i tillegg en faktor at det skulle være korrekt informasjon som ble oppgitt.

Derfor kom det som vi i dag kaller gjeldsregisteret. Dette er bygget på teknologi som gjør at bankene kan koble sin API til et system som automatisk henter ut hvor mye gjeld du har og åpne kreditter. Dette har i sin tur gjort det enklere for banker å vurdere søknader om andre typer lån.

API er betegnelsen på en metode for å koble forskjellige datasystemer sammen

Gjeldsregisteret i kombinasjon med muligheten for å automatisk hente ut lønnsdata har gjort det til at banker nå kan behandle søknader om lån veldig raskt og ikke minst at det krever mindre av deg. Nå hadde forbrukslåns-bransjen bare «skyld» i at Gjeldsregisteret kom på plass men disse to tingene i kombinasjon gjør det mye bedre for banker og kunder.

Hvordan blir teknologi-fremtiden for banker?

Bank er et produkt som er i ferd med å bli helt automatisert ved hjelp av maskinlæring og ikke minst at mer informasjon om oss (kunder) blir mer tilgjengelig. Det betyr at banker kommer til å bli mindre avhengig av manuelle vurderinger og heller la roboter styre dette. Dette ser vi allerede ved at flere banker kjører konstante nedbemaninnger rundt selve kundebehandlingen men samtidig så ansetter de flere utviklere som lager selve løsningen.

Banker er nødt til å tenke på teknologi nå og det er fordi det er flere store aktører på vei som f.eks Facebook og Google. Disse har potensiale til å virkelig bli store ved å gjøre det de kan best, lage gode løsninger basert på data.

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB