Det har aldri vært enklere å lage et produkt digitalt


Trond Eilertsen
Publisert 18. mai 2020, kl. 11:21

I disse krisetider så er det veldig mange ruger på en god plan men kvier seg for å gjennomføre den. Det kan være på grunn av at økonomi, risiko eller at man ikke helt vet hvor man skal starte. I en podcast kalt The 20 minute VC Podcast så hevder en av grunderne bak selskapet Basecamp at det aldri har vært enklere å lage et digitalt produkt. Grunnen til det er at det meste av tjenester man trenger for å komme i gang er tilnærmet gratis og det meste av programvare er open source.

Det er derfor man de siste årene har sett utfordreree til etablerte aktører som Visma, Salesforce og andre norske store program-selskaper som tidligere haddde omtrent monopol på sitt produkt. Grunnen til det er man før måtte investere flere millioner kroner før man kunne ha utviklet et ferdig produkt som kunne konkurrere mot disse. Nå er det situasjonen en helt annen, nå trenger man i grunn kun kompetansen til å lage det og ikke minst så kommer jobben med å få kunder til å bruke dette.

Dette gjelder selvfølgelig ikke bare teknologibransjen men andre bransjer. Den bransjen hvor man virkelig har kunne sett hvor raskt ting kan komme ut og hvor lave barrierne har blitt er innenfor gambling. For noen år siden så var det kun 2-3 store aktører i Norge. Dette var de som hadde investert mye penger og laget en enkel igaming-software som de enkelt kunne implementere i flere land med kun å oversette innhold. Ettersom skyen kom og det kom egne selskaper som gjorde det kjempe lett for nye casinoer å etablere seg så har listen med nettcasinoer blitt veldig lang. Hvis man f.eks ser nye casinoer i 2020 så ser man en står økning at det er flere casinoer enn det faktisk er spillere. Som i alle bransjer så gjør dette at det blir enkelt å lansere og ikke minst så blir det enklere for å useriøse aktører å komme på banen.

Når det blir enkelt å bygge noe på en teknologi så forsvinner mye av verdien. Et veldig godt eksempel på dette som har spilt seg ut over de siste 20 årene er nettsider. For 10 år siden så var det nemlig slik at man gjerne kunne ta flere hundre tusen kroner for en enkelt nettside, nå kan du lage dem gratis eller få en skikkelig fin nettside for rundt 10 tusen kroner. Så om du er en bedrift som driver med noe som er i ferd med å bli «disruptert» så bør man forbrede seg på at dette kan endre hele verdikjeden.

Når det kommer til SaaS (software as a service) så har de taklet denne utviklingen med å gå vekk fra kostbare lisensavtaler til å heller prise produktet per bruker i en slags abonnementsløsning. Dette gjør at de bygger opp en cashflow som de kan bruke til å gjøre produktet bedre og ikke minst ta i bruk ny teknologi. Om man ikke hadde gjort dette men heller solgt en lisens som ble fornyet hvert 5 år som ikke var veldig uvanlig før så ville man ikke kunne drive produktutvikling på samme måte.

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB