Virtual reality, ofte bare kalt VR, er en simulert opplevelse du kan få ved å bruke et spesielt hodesett og / eller et par spesielle briller.

Teknologien har ofte blitt brukt i videospill der du kan fungere som en aktiv del av miljøet i stedet for bare å kontrollere noe eller noen som beveger seg inne i spillet. Nettcasinoer har også omfavnet virtual reality via blant annet spilleautomater og bordspill som poker og roulette, slik at du kan gi spillerne en mer autentisk og underholdende opplevelse av å være fysisk til stede.
I tillegg kan du spille med andre spillere i sanntid, og du kan spille casino multiplayer hvor du kan kommunisere med hverandre via en live chat. Selv om virtual reality er så nytt at det fremdeles ikke har kommet til alle casinoene, så finner mange gode spill i denne casino guiden med mange av de samme funksjonene, og hvor du kan chatte med en live dealer og få den samme autentiske opplevelsen.
Et gammelt konsept
Selv om begrepet virtuell virkelighet har eksistert siden 1800-tallet, er det bare de siste fem årene at flertallet av mennesker virkelig har blitt kjent med teknologien. En av årsakene er at virtual reality krever et veldig høyt nivå av teknologisk kunnen, og selv om man har jobbet med konseptet i mange år, er det først nylig man virkelig har klart å utvikle teknologien som skal til. I 1833 oppfant Sir Charles Wheatston et stereoskop – en enhet som kunne vise bilder med en tredimensjonal illusjon som brukte speil fra en 45 graders vinkel fra øyet for å skape et slags 3D-bilde. Dette var selvfølgelig en teknologisk nyvinning, og på Store norske leksikon sine hjemmesier, kan du lese mer utdypende om hva et stereoskop er, og hvordan det fungerer. Cirka 100 år senere, i 1939, oppfant Edwin Eugene Mayer View-Master-systemet som var en videreutviklet og patentert utgave av Wheattons oppfinnelse. Mange voksne og eldre husker kanskje hjulene fra barndommen, hvor du satte en rund plate i View-Master stereoskopet ditt, og med et klikk kunne man bytte mellom 14 forskjellige bilder.
Fokus på underholdingsindustrien
Intensjonen i 1939, var å lansere og markedsføre View-Master som et alternativ til det pittoreske postkortet, og ble opprinnelig solgt til fotobutikker og suvenirbutikker. Senere ble det utviklet en lettere modell i plast for de yngre generasjonene. Opp gjennom 1950- og 60-tallet kjøpte selskapet Sawyer deres største konkurrent Tru-Vue. Edwin Eugene Mayer hadde kjøpt seg inn i selskapet som oppkjøpte Tru-Vue, og View-Master flyttet fokuset lenger og lenger mot underholdningsindustrien. Sawyer ble solgt til ulike filmproduksjonsselskaper, og i 1998 fusjonerte merket med giganten Mattel.
Samsung og Google fører an
I 2015 samarbeidet Mattel med Google for å produsere en ny versjon av View-Master, kalt View-Master Virtual Reality Viewer. Produktet var basert på virtual reality-bruk av smarttelefoner.
En annen stor aktør som har kjøpt seg inn i virtual reality-markedet er Facebook, som kjøpte den daværende markedslederen Oculus VR. I dag er Samsung Gear VR og Google Cardboard i forkant av toppmoderne teknologi innen dette feltet.