Det er lite som har utviklet seg like raskt og omfattende som gaming har gjort de siste årene. Blant annet har spill gått fra å være kornete grafiske fremstillinger av virkeligheten til å omfatte grafikk som takket være lynrask HDD-teknologi kan laste inn en hel verden i 4K med realistiske fremstillinger av grafikken.
Spesielt takket være motorer som Unreal Engine fra Epic Games har spillstudioer skapt magiske verdener som ligner stadig mer på den vi lever i utenfor skjermen. Spill som Athia og Forza kan knapt skilles fra virkeligheten på måten de benytter Unreal Engine sin grafikk til det maksimale. Nettopp teknologien bak spill er det vi skal se nærmere på i denne artikkelen, men da primært hvor vi tror denne teknologien er på vei og hva det betyr for spillene vi kommer til å spille i fremtiden.
Virtuell Realitet (VR)
Noe som stadig flere studioer eksperimenterer med er VR-opplevelser for dataspill. På denne måten kan spillerne tre inn i den verden spillet skaper fremfor å observere i det tradisjonelle perspektivet vi er vant til. Dette vil åpne opp for en helt ny måte å spille på, samt gjøre at historiene i langt større grad kan fokusere rundt spilleren som en del av historien.
Det finnes en rekke spill som allerede i dag benytter seg av VR-teknologi, men disse er gjerne humoristiske og lite realistiske i grafikken. Etterhvert som VR får stadig større fotfeste i spillbransjen forventer vi at mer tradisjonelle titler også kommer til å la spilleren ta førersetet når de beveger seg gjennom spillets historie. Noen spill vi gjerne kunne forsøkt i VR hadde vært Residence Evil, Assassins Creed og andre titler med utbredt historie.
3D-teknologi
Muligheten til å fremstille en verden i 3D er noe mange studioer i noen grad har forsøkt å gjøre tidligere, men grafikken har ikke hengt sammen med ytelsen til konsollene. Takket være teknologien presentert i siste generasjon konsoller ser vi i utstrakt grad at grafikk får et langt mer omfattende fokus fra produsentene av spill. Den nye Unreal Engine 5 gjør det mulig med ikke bare klare detaljer, men også en verden som beveger seg i henhold til rytme og sesong.
Tomb Raider og Ghost of Tsushima er utmerkede eksempler på hvordan en verden kan følge tradisjonell rytme som en del av spillet. Her må man ikke bare ta hensyn til spillets fiender, men også elementer som vær, vind og mørke netter. Dette gjør at spillerne får en langt mer realistisk opplevelse når de navigerer gjennom en spennende verden skapt av spillet. Ikke minst vil det gjøre at spill skaperne kan benytte elementer fra naturen som en naturlig del av historien sin. Både skiftende årstider og dag/natt kan gjøre at historien får finurlige særpreg.
En bransje som virkelig har omfavnet 3D-teknologi er iGaming. Alt fra spilleautomater til live kasino har fått nytt liv blåst inn i seg takket være avansert 3D-design. Der spill tidligere lignet mer på Solitaire fra en gammel Windows versjon enn et teknologisk gjennombrudd, kan man nå nærmest tre inn i en virtuell virkelighet når man spiller hos casino på nett. Bransjen har blitt svært flinke til å benytte moderne teknologi til å skape aktive spillopplevelser og variasjon for spillerne sine.
Kunstig intelligens (AI)
Noe som virkelig kommer til å få en sentral del av fremtidens spill er kunstig intelligens. Da snakker vi ikke bare om AI som en del av et plot, men at selve spillmotoren er utstyrt med AI. Noen tidlige eksempler på dette er spill som benytter AI i sine combat-funksjoner. Spillet analyserer hvordan en spiller benytter forskjellige funksjonaliteter i spillet og skaper deretter et mottiltak til denne strategien.
Dette vil gjøre at spillere stadig vekk må utvikle sin strategi når de beveger seg gjennom en historie, men også at de aller fleste vil få en langt bedre opplevelse. Spillet vil i langt større grad forme seg rundt spilleren og gjøre at alle får en skreddersydd opplevelse godt egnet for sin egen strategi og preferanse.
Når det kommer til utnyttelse av AI kommer hardware til å spile en viktig rolle. Her ser vi hvordan konsoller tar stadig mer egenskaper fra datamaskiner og utstyrer dem med avanserte grafikkort, HDD og raske prosessorer. Denne utviklingen vil gjøre konsoller til stadig mer kostbare investeringer og vi forventer at frekvensen med at nye konsoller kommer til markedet vil bli stadig lavere. Til gjengjeld vil teknologien gjenskape digitale verdener og gjøre det mulig for spill å bringe spilleren stadig lenger inn i en magisk verden som oppleves og oppfører seg som den virkelige verden gjør.