Google inngår avtaler med Oakley og Ray-Ban – kan Glass-brillen endelig bli kul?


Øyvind Skogmo Hansen
Publisert 25. mars 2014, kl. 12:56

Foto: Google

Foto: Google

To av verdens mest populære brilleprodusenter får Glass-funksjonalitet. 

Google har signert en avtale med Luxottica. Dette er nok et selskap de færreste har hørt om, men saken er at dette selskapet står bak produksjonen av Oakley og Ray-Ban-briller.

Avtalen skal «bringe design og produksjonsekspertise» til Googles Glass-prosjekt.

Kan bli mer «mainstream»

Glass er altså Googles smartbrille, som limer virtuelle bilder på øyet til brukeren.

På grunn av kameraet som er på brillen har det blitt reist debatt rundt aspekter som overvåkning og personvern. I tillegg har brillen blitt kritisert for designet, som kanskje ikke er så elegant som mange hadde håpet på.

Men sistnevnte kan det kanskje blitt gjort noe med nå. Avtalen innebærer nemlig at Luxottica vil designe og produsere en rekke ekslusive brilleinnfatninger for Glass. 

Kanskje kan dette bety at Glass blir mer attraktivt for vanlige forbrukere?

Uansett –  ikke forvent en kul Oakley-brille med Glass-funksjonalitet med det første.

– Du vil ikke se Glass på din favorittbrille fra Oakley eler Ray-Ban i morgen. Men i dag markeres starten på et nytt kapittel når det gjelder Glass-design, skriver Google i en post på Google+. 

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB