
Googles autofullføringsfunksjon viser hva folk søker på. Foto: UN Women
Googles autofullføringsfunksjon gir sexsistiske forslag.
Verdens mest populære søkemotor, Google, har en autofullføringsfunksjon». Dette gir deg forslag når du skriver inn søkeord på Google.
Autofullføringen baserer seg blant annet på populære søkeord blant Googles brukere og i tillegg på innhold som ligger på nettsider.
Sexsistiske forslag
I en ny reklamekampanje i regi av FNs kvinnekommisjon, blir vi konfrontert med sexsistiske søkefraser som blir brukt på Google. Reklamen hevder å vise reelle eksempler på hva Google foreslår når man for eksempel søker på «kvinner burde».
Det var nettstedet Adweek som først omtalte saken.
- Les også: Slik bruker du Google mer effektivt
Autofullføringsfunksjonen viser, som du kan se på bildet øverst i saken, svært sexistiske søkeforslag.
Blant resultatene som dukker opp finner vi «kvinner burde være hjemme», «kvinner burde være slaver» og «kvinner burde være på kjøkkenet»
Disse spesifikke resultatene skal stamme fra ekte Google-søk gjort i september i år. Siden autofullføringens forslag stadig endres, er det ikke de samme resultatene som dukker opp i dag.
En rask test Teknologia.no har utført, viser likevel at det forsatt finnes lignende forslag. Blant annet dukket «kvinner burde være slaver» opp på den norske utgaven av Google.
FNs kvinnekommisjon har totalt laget fire reklameplakater. Google-resultatene er plassert over munnen på kvinnene på bildene, trolig for å tegne et bilde av at kvinnenes stemme fortsatt møter motstand enkelte steder i verden. Også på internett.

Foto. UN Woman