
Har du en nettside som generer trafikk men lite salg? Det hjelper ikke å ha mye trafikk til nettstedet ditt med mindre trafikken konverterer.
Dette kan være problemer med innhold, produkt, tilgjengelighet samt tekniske problemer. Hvis du derimot gjør alle disse tingene riktig, vil du også legge merke til at konverteringsfrekvensen øker.
Ikke sikker på hvordan du gjør det? Les videre for å lære mer om hva du kan gjøre for å øke salget på nettstedet ditt.
Brukeropplevelse
En god brukeropplevelse er viktig og kan avgjøre om brukeren ønsker å bli på nettstedet ditt eller ikke.
Her bør du tenke på ting som:
- Er nettstedet responsivt?
- Er det enkelt å finne frem på nettstedet?
- Finnes det en brukervennlig søkefunksjon eller søkefelt?
- Er innholdet lett fordøyelig?
- Har du for mye innhold eller elementer som virker forstyrrende?
- Bruker du innholdet effektivt?
- Får brukeren svarene på det han/hun lurer på?
Et godt tips er å koble nettstedet til en Google Analytics-konto. Her kan du finne verdifull informasjon om de besøkende, som varighet på besøkstid, geografi, antall besøkende og hvor de besøkende har funnet nettsiden din.
Sørg for at du har riktig innhold
Hvordan er innholdet og språket på nettstedet ditt? Høres nettstedet ditt ut som merkevaren din, eller er kan innholdet virke villedende?
Her kan det være lurt å ta en grundig grammatisk sjekk, men også en god gjennomgang av hvordan språket på nettsiden fungerer. Med språk mener vi hvordan du velger å uttrykke deg på nettstedet ditt. Finn gjerne inspirasjon fra nettjournalistikk og skriv noen fengende overskrifter og tekster for å tiltrekke deg lesere.
Analyser kundene dine og finn en gjennomsnittlig definisjon av hvem ditt største publikum er. Sørg for at innholdet ditt treffer denne målgruppen.
Skriv for Google
Google verdsetter troverdighet og relevans. I et og samme søkeresultat kan Google finne frem tusenvis, om ikke millioner, av resultater som kan være relatert til det brukeren leter etter. Å havne på førstesiden blant disse resultatene handler om å ha innhold som både er troverdig og relatert til søket.
Det er derfor viktig å tenke på hva kundene våre søker etter, og deretter tilpasset innholdet vårt dette. Man kaller dette gjerne for søkemotoroptimalisering, eller SEO. Dette gjelder for alle bedrifter, uansett om du selger snus, herreklær eller blomster.
Et godt tips kan være å ha en morsom kategoritekst under produktet. Disse tekstene kan søkemotoroptimaliseres for å få flere treff i Google.
Kontaktskjema
Et kontaktskjema er en form for CTA (call to action), og gjør det enklere for kundene å kontakte deg, og for deg å komme i kontakt med kundene.
Hvis bedriften selger produkter eller tjenester som kunden trenger mer informasjon om, kan dette være en perfekt måte å kontakte bedriften på, samt en enkel måte å samle leads.
Test og juster
Og til slutt: Ikke vær redd for å feile et par ganger. Test ut ulike endringer og juster gjerne innholdet på forsiden fra uke til uke, eller til og med annenhver dag. La det som fungerer stå, og erstatt det som ikke fungerer med noe nytt.
Hold oversikt over resultatene dine gjennom de foretrukne verktøyene dine. Sjekk totale besøkstall og konverteringsfrekvens for å måle effekten av endringene dine.
Lykke til!