Har du undret deg over hvorfor Facebook vil tvinge brukerne sine over på den nye messengerappen når de skal sende beskjeder? Toppsjef Mark Zuckerberg har endelig løftet på sløret.
Det ble et ramaskrik da Facebook tvang alle brukere av chatfunksjonen til å hente en spesiell app i stedet for å bruke funksjonen i Facebookappen.
Nå løfter Facebook-toppsjef Mark Zuckerberg endelig på sløret for grunnen til beslutningen. Og den er at Facebook ønsker å fokusere på hver enkelt app sin hovedfunksjon slik at hver bruker får den beste opplevelsen, enten det er for å følge med i venners oppdateringer på Newsfeed eller å chatte med kjæresten på messengerappen.
Det forklarer Mark Zuckerberg under en Q&A på Facebook med spørsmål fra offentligheten.
«Vi er nødt til å forklare tydelig hvorfor vi synes at det vi nå gjør er bra. Å tvinge brukerne over i en annen app er en stor oppgave. Men vi valgte å gjøre slik fordi det gir en bedre opplevelse. Chat blir mer og mer viktig, og på mobile enheter føler vi at en app bare kan fokusere på å gjøre en funksjon god av gangen», forklarte Mark Zuckerberg.
Hver funksjon til sin app
Facebookappens primære funksjon er newsfeeden som viser oppdateringer fra venner, familie samt de sidene som du liker – foruten Facebooks reklame.
Men mengden av beskjeder som folk sender til og fra hverandre øker drastisk.
«Over 10 milliarder beskjeder blir hver eneste dag sendt til og fra våre brukere, men for å komme inn og lese dem måtte du først inn i Facebookappen, den skulle loade ferdig og så finne det riktige området i appen», sier Mark Zuckerberg.
«Vi kunne se at de andre leverandørene på chatmarkedet alle hadde deres egne selvstendige app som var raskere og bygget bare med chatfunksjon for øye. Du skriver nok til 15 forskjellige personer hver eneste dag. Det gir masse unødvendig fingerbruk i Facebookappen», forklarer Mark Zuckerberg.
Han forklarer ytterligere at chat og kommunikasjon via tekst er viktig for Facebook siden det er en av de få tingene som folk bruker mer tid på enn sosiale medier.
I noen land er utbredelsen av Facebook oppe på nesten 85 prosent, mens det er fremdeles nesten 95 prosent av befolkningen, som bruker sms eller chatapper.
Derfor tvang vi alle til å skifte
Men hvorfor tvinge alle til å skifte til Facebooks messengerapp?
Lenge var det frivillig om man ville bruke messengerappen eller forbli i Facebooks opprinnelige app, noe som mange har ønsket.
«Grunnen til «tvangen» er at vi ønsker å yte den servicen som er best for alle. Vi bygger en samlede community og ønsker ikke å dele det opp på forskjellige plattformer. Messengerappen er langt raskere og bedre bygget til chat, slik at du ser, leser og svarer langt raskere på beskjedene dine enn du ville gjøre i Facebookappen,» sier Mark Zuckerberg.
«Vi vet imidlertid godt at vi har en masse tillit vi må bygge ved å bevise at denne appen gir en mye bedre opplevelse, men vi tror på det og vi har satt på våre dyktigste utviklere på nettopp Messengingappen for at det skal skje, legger Mark Zuckerberg til.
Kampen om å fange chatbrukerne er for alvor i gang.
Facebook kjøpte tidligere i år en av sine største konkurrenter, WhatsApp, for over 96 milliarder kroner og har ytterligere forsøkt seg med å kjøpe opp billedchatappen Snapchat for 16 milliarder kroner, men Snapchat takket nei.
Om 5 år er video viktigst
Under samme Q&A forklarte Mark Zuckerberg også at video i økende grad vil fylle innholdet på Facebook.
«Om fem års tid vil Facebook hovedsakelig bestå av video,» forklarte Mark Zuckerberg.
Svaret kom i forbindelse med et spørsmål vedrørende den store mengden bilder som fremdeles finnes på Facebook, og om Facebooks infrastruktur vil kunne klare de massive mengdene data som hver eneste dag blir lastet opp.
Her forsikret Zuckerberg at datasentrene deres kan greie det, og at den framtidige utfordringen mer ligger i å klargjøre nettstedet til å kunne håndtere de gigantiske mengdene video som Facebook spår vil komme.