Det er skjedd flere små forbedringer med New 3DS fra Nintendo, men er det nok til å bevare posisjoneni det bærbare spillmarkedet?
Skritt for skritt
Nintendo’s nye 3DS er absolutt en forbedring. Men foreløpig vet vi allikevel ikke hvor stor denne oppgraderingen er.
På samme måte som Game Boy Color eller Nintendo DSi, den New Nintendo 3DS er ikke det hele og fulle skrittet mot en helt ny plattform, heller ikke bare en kosmetisk forbedring, men noe midt i mellom. Den har nå blitt utstyrt med en joystick nummer to, et mer estetisk 3D-display og flere små forbedringer. Foreløpig er oppdateringen bare en forbedring av den opplevelsen du har med ditt eksisterende utvalg av 3DS-spill, etter hvert vil du antakelig kunne plusse på mer eksklusiv software.
Det ser ikke ut til at Nintendo har særlig hast med å få eksportert New Nintendo 3DS fra Japan, der den ble lanser i forrige måned. Først i november blir New 3DS lansert i Australia, men hverken USA eller Europa har fått signal om når den eventuelt blir lansert her, noe som sannsynligvis betyr at vi ikke vil få se den før i 2015.
Du får 3DS i to utgaver, enten standard eller XL (LL i Japan). Vi har prøvd en XL, og denne danket ut den mindre versjonen, selv om denne har utskiftbare frontskjermer, var det ikke aktuelt å gå ned i størrelse. Det viste seg da også at XL hadde et salg på to til en sammenlignet med standard-modellen den første lanseringsuka.
Ser vi på New 3DS XL og sammenligner med den originale 3DS Xl, er det ikke lett å se forskjellen. De ser ved første blikk ut til å være praktisk talt helt like. De samme avrundede hjørnene, identiske dimensjoner, omtrent samme vekt. Du må virkelig se nærmere for å oppdage forskjellene. De er små. Noen er heldige forbedringer. Andre ikke. Noen er nøytrale.
Den mest iøyenfallende forskjellen er tillegget av en C-stick, en analog joystick som sitter over knapperaden på høyre siden av skjermen. Dette er den første håndholdte Nintendo-modellen som er utstyrt med to joystick’s. Det er da også på tide. Bedre sent enn aldri. Men det er allikevel lovlig sent. Den eneste grunnen til denne utvidelsen er åpenbart på grunn av den enormt populære Monster Hunter-serien fra Capcom, ett av en håndfull spill som holder liv i 3DS i Japan, og denne spillserien er satt inn i en fri roaming 3D-verden som forlanger en uavhengig kamerakontroll.
Amerikanske spillere har lenge motsatt seg ethvert forsøk fra Capcom og Nintendo på å sette i gang den samme Monster Hunter galskapen. Men C-stick’en kan i tillegg brukes i forbindelse med Super Smash Bros – som vi har testet 3DS XL på. Joystick’en ligner mye på rulleknappen som fortsatt brukes på en del laptoper. Trykker du tommelfingeren din på denne knappen og beveger den rundt, kan du nesten føle fysisk hvordan joystick’en beveger seg under deg. Men det er bare å vri på tommelen litt, så aktiverer du joystick’en, og vår erfaring er at den både er komfortabel og presis i bruk.
Den forbedringen som kommer som nummer to på vår liste, er 3D skjermen. De fleste slår som regel bare av 3D-skjermen på 3DS hardwaren. Nyheten er ingen nyhet lenger, og i tillegg, om du snur på 3DS-en eller hodet når du spiller, har illusjonen en tendens til å bli ødelagt og bildet blir uklart. Den nye 3DS-en har faktisk klart å gjøre en imponerende jobb for å løse dette problemet. Dersom du vrir på hodet, eller hele systemet, må det mye mer bevegelse til for å bryte illusjonen – mye mer enn om du antakelig vil ha i et spill-scenario. Nintendo opplyser at de har løst problemet ved å bruke frontkameraet som originalt var der for å ta selfies, til å følge hodebevegelsene dine, og det er en betydelig mer nyttig bruk av kameraet etter vår mening.
En annen forbedring som virkelig er cool, er hvordan du kan bruke kameraet: New 3DS kan justere lyshetsgraden på skjermen automatisk i forhold til lyset i det rommet du sitter. Slår du av lyset, vil skjermen automatisk bli mørkere og dermed gi deg den fulle gleden ved å kunne gå helt opp i spillet uten å miste noe av opplevelsen på grunn av dårlige lysforhold.
Ser du nærmere etter, finner du enda flere justeringer. Aktiveringsknappen A, B, X og Y på fremsiden er spredt litt mer, og dette gjør det mer komfortabelt å spille. Det er to ekstra knapper på skuldrene, igjen fordi det har vært viktig for Monster Hunter, men også for å komme nærmere et standard spillkonsoll med hensyn til kontrollsystemet. Dette kan være viktig for å bringe mer av det eksisterende innholdet på spillkonsollet til 3DS.
Start- og valgknappene er flyttet fra den tidligere svært ugunstige posisjonen de hadde i underkant av skjermen og over til høyre side. Imidlertid er nå på- og avknappen plassert på undersiden av konsollen, noe som absolutt ikke er en forbedring. Knappen er rett og slett vanskelig å treffe, om du i det hele tatt skulle finne den.
På samme måte er berøringspennen til skjermen blitt flyttet fra en fin plassering på konsollens høyre side til en plass på undersiden som praktisk talt er nesten umulig å få tak i.
Heldigvis er den uforståelige nedgraderingen på 3DS XL blitt rettet opp igjen her. På den nye enheten er høyttalerne blitt mye bedre igjen, sammenlignet med den første 3DS-en. Du kan spille på et mye høyere lydnivå med den nyeste versjonen av 3DS XL.
Det er en merkbar endring med hensyn til designet som vil gjøre en oppgradering dyrere for dem som allerede er svorne 3DS-brukere. Mens alle de håndholdte enhetene til Nintendo helt tilbake til DSi som kom i 2009 har benyttet et SD-lagringskort, er den nye 3DS gått over til et Mikro SD-kort. Noe som betyr at du ikke bare kan overføre dine eksisterende kontoopplysninger og stikke inn det gamle SD-kortet som er fullt av spill; du må overføre alle dataene.
Nintendo gir deg tre alternativer i dette tilfellet: Du kan enten overføre hver eneste informasjon via en lokal trådløs forbindelse (som bokstavelig talt tar deg flere timer), eller bare overføre selve kontoen din, lisensene og lagrer alle dataene dine, noe som medfører at du individuelt laster ned på nytt alle spillene fra eShop, en aldeles slitsom prosess), eller du kan overføre alt over via PC-en din (noe som krever en SD kortleser, og altså en PC…).
Om du ønsker å ta ut SD-kortet, må du benytte deg av en liten skrutrekker – som ikke følger med forøvrig – for å få fjernet batteridekslet på New 3DS. Dette er ikke nettopp en stor sak, og det er en fordel med tanke på hvor lite et Mikro SD-kort er, men dersom du ønsker å overføre bilder fra SD-kortet ditt, kan det være at du blir småirritert. Men Nintendo løser dette ved å omgjøre 3DS-en til et overføringsverktøy på enten et Windows 7 eller 8-nettverk. Og så kan du få tilgang til filene via Explorer.
Alt i alt vil du med de forbedringene som er gjort, smått og stort, ha fått en vaskeliste som vil gjøre spillopplevelsen med 3DS litt mer komfortabel. Om du ikke spiller Monster Hunter hele uken gjennom, er spørsmålet om det er verd oppdateringen. Kanskje ikke her og nå. Men hemmeligheten ved New 3DS er at den er en tikkende bombe.
Årsaken er at i tillegg til de forbedringene vi nå har nevnt, og som du kan se og oppleve, har New 3DS også mye mer prosessorkraft under overflaten. Du vil ikke kjenne særlig forskjell foreløpig, selv om du vil merke at det går litt kjappere med nedlastingene og når du surfer på nettet. Men i nær fremtid vil Nintendo lansere spill som vil ta i bruk den ekstra kraften, og som bare kan spilles på 3DS, der rollespillet Xenoblade Chronicles er først ute.
Vi går ut fra at vi vil få se langt flere av denne typen spill i de kommende årene. Med de forbedringene som nå gjøres i forhold til design av kontrollknappene på konsollet og den ekstra kraften, vil det bli enklere å gi nytt liv til eksisterende innhold og spill med 3DS.
Det er ikke sikkert at New 3DS vil beskytte Nintendo i forhold til den økende konkurransen og de truslene som hele tiden spiser deler av kaka i forhold til det portable spillmarkedet, men i og med at de fortsatt produserer de beste og eneste dedikerte bærbare spillkonsollene, skulle vel dét også spille en rolle?