Pressemelding fra Vivaldi | 7.7.2021

Det må bli slutt på overvåkningsbasert reklame som sporer oss og utnytter våre persondata. Det mener vi i Vivaldi og 13 andre internasjonale teknologiselskaper. På onsdag morgen slipper vi et opprop for å bannlyse annonser som forfølger og sporer folk på internett. I så måte er det også et oppgjør med en av de dominerende digitale forretningsmodellene – som både Google og Facebook er bygget på.
Oppropet skjer i form av et felles brev til politiske beslutningstakere i USA og EU – som sendes i dag, 7. juli. Vi ønsker å bidra til utvikling av personvernvennlig lovgivning i USA og til utformingen av Digital Services Act i EU.
Her er selskapene:
- Vivaldi Technologies, Jon von Tetzchner, CEO & Tatsuki Tomita, COO
- Fastmail Pty Ltd, Bron Gondwana, CEO
- Conva Ventures Inc., dba. Fathom Analytics, Jack Ellis & Paul Jarvis, Directors
- Proton Technologies AG, Dr. Andy Yen, CEO
- Tutao GmbH, dba. Tutanota, Matthias Pfau, Co-Founder and CEO
- DuckDuckGo Inc., Gabriel Weinberg, Founder and CEO
- Disconnect Inc., Casey Oppenheim, Co-founder and CEO
- Mojeek Limited, Colin Hayhurst, CEO
- Ecosia GmbH, Christian Kroll, CEO
- Startpage & StartMail, Robert E.G. Beens, Co-Founder and CEO
- Nextcloud GmbH, Frank Karlitschek, Founder and CEO
- Kobler, Erik Bugge, CEO
- Strossle International, Håkon Tillier, CEO & Rickard Lawson, CMO
- Mailfence, Patrick De Schutter, Co-Founder and Managing Director
Brevet ligger her: https://vivaldi.com/blog/letter-ban-surveillance-based-advertising/
Oppropet støtter opp under den ferske rapporten fra Forbrukerrådet og 50+ internasjonale interesseorganisasjoner.