Krever slutt på overvåkningsbasert reklame


Trond Eilertsen
Publisert 7. juli 2021, kl. 10:13

Pressemelding fra Vivaldi | 7.7.2021

Det må bli slutt på overvåkningsbasert reklame som sporer oss og utnytter våre persondata. Det mener vi i Vivaldi og 13 andre internasjonale teknologiselskaper. På onsdag morgen slipper vi et opprop for å bannlyse annonser som forfølger og sporer folk på internett. I så måte er det også et oppgjør med en av de dominerende digitale forretningsmodellene – som både Google og Facebook er bygget på. 
Oppropet skjer i form av et felles brev til politiske beslutningstakere i USA og EU – som sendes i dag, 7. juli. Vi ønsker å bidra til utvikling av personvernvennlig lovgivning i USA og til utformingen av Digital Services Act i EU. 
Her er selskapene:

  • Vivaldi Technologies, Jon von Tetzchner, CEO & Tatsuki Tomita, COO
  • Fastmail Pty Ltd, Bron Gondwana, CEO
  • Conva Ventures Inc., dba. Fathom Analytics, Jack Ellis & Paul Jarvis, Directors 
  • Proton Technologies AG, Dr. Andy Yen, CEO 
  • Tutao GmbH, dba. Tutanota, Matthias Pfau, Co-Founder and CEO
  • DuckDuckGo Inc., Gabriel Weinberg, Founder and CEO
  • Disconnect Inc., Casey Oppenheim, Co-founder and CEO
  • Mojeek Limited, Colin Hayhurst, CEO
  • Ecosia GmbH, Christian Kroll, CEO
  • Startpage & StartMail, Robert E.G. Beens, Co-Founder and CEO
  • Nextcloud GmbH, Frank Karlitschek, Founder and CEO
  • Kobler, Erik Bugge, CEO
  • Strossle International, Håkon Tillier, CEO & Rickard Lawson, CMO
  • Mailfence, Patrick De Schutter, Co-Founder and Managing Director

Brevet ligger her: https://vivaldi.com/blog/letter-ban-surveillance-based-advertising/
Oppropet støtter opp under den ferske rapporten fra Forbrukerrådet og 50+ internasjonale interesseorganisasjoner. 

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB