
Obama-administrasjonen innfører sju bud for digitale personvernsrettigheter, i tett samarbeid med internettindustrien. (Foto: Wikimedia Commons)
USAs president Barack Obama og hans administrasjon kunngjorde torsdag nyheten om en ny rettighetserklæring for amerikanske borgere, spesielt utviklet for å verne om det digitale personvernet. Erklæringen, som i amerikanske medier omtales som «Consumer Privacy Bill of Rights», medfører flere forpliktelser til de store internettgigantene, blant annet om å ikke anvende sporingsteknologi mot sine brukere.
I utgangspunktet er det kun snakk om retningslinjer til etterfølgelse, men etter hvert kan hele eller deler av disse bli fastsatt ved lov. Obama-administrasjonen ønsker nemlig å få med seg den amerikanske kongressen på å vedta erklæringen.
– Forbrukerne kan ikke lenger vente for klarere regler som sikrer at deres personlige opplysninger er trygge på internett. Ved å følge disse nye retningslinjene kan selskaper, forbrukerrådgivere og lovgivere hjelpe forbrukerne i å sikre at internettet forblir en plattform for innovasjon og økonomisk vekst, sier Obama i en uttalelse til New York Times.
«Do Not Track»-teknologi
Samtidig kunne Obama annonsere at han har fått med seg flere større amerikanske internettaktører til å slutte seg til såkalt «Do Not Track»-teknologi, eller ikkesporingsteknologi, i de store nettleserne.
Google, Apple, AOL og andre store nettaktører blir ofte kritisert for å gjøre for lite når det angår brukernes personvern, en problematikk som har kommet på dagsorden i en rekke vestlige land de siste årene.
Sju bud
Presidentens administrasjon kunne også meddele at de har jobbet med utformingen av sju punkter over en periode på to år, blant annet i tett samarbeid med internettindustrien. De sju punktene inkluderer blant andre individuell kontroll, synlighet, sikkerhet, tilgang og nøyaktighet, samt troverdighet.
I tillegg til å omfatte bruk av internett via tradisjonelle datamaskiner, er det også lagt betydelig vekt på sikkerheten til brukerne av mobile plattformer. De siste årene har bruken av mobiltelefoner for å aksessere internettjenester økt betydelig, en vekst som er ventet å fortsette i lang tid framover.