Den norske programvareutvikleren Opera Software, blant annet kjent for nettleserne Opera, Opera Mobile og Opera Mini, kan være i søkelyset til Facebook.
Flere amerikanske medier meldte i går om ryktene, som i dag også har blitt plukket opp i norske medier.
Nyheten kommer kort tid etter Facebook ble aksjenotert på New York-børsen.
På jakt etter nettleser
Det er i mangelen på en egen nettleser mange tror Facebook nå ser etter aktuelle produkter til sitt repertoar.
Opera Software er for tiden femte mest brukte nettleseren på markedet, etter Internet Explorer, Google Chrome, Firefox og Safari.
Ettersom hovedkonkurrenten Google allerede har sin egen nettleser i Google Chrome, er det nå mange som mener Facebook ikke kan holde seg utenfor dette segmentet.
Ingen kommentar
Ifølge nettstedet The Next Web vil verken Opera Software eller Facebook kommentere ryktene som verserer på internett.
Også norske medier, blant andre E24 og Digi.no, har vært i kontakt med Opera-gründer Jon Stephenson von Tetzchner, som heller ikke har noen kommentar til spekulasjonene.
Står på egne bein
Det norske programvareselskapet, som er notert på Oslo Børs, har stått på egne bein siden oppstarten på 1990-tallet.
Markedsverdien på Opera Software ASA, som har flere hundre ansatte, var fredag kveld omtrent 4,2 milliarder kroner.
Én milliard dollar?
Det snakkes om at en eventuell kjøper må ut med minst én milliard dollar for å få kloa i Opera. Den samme summen ble riktignok brukt på å kjøpe opp Instagram, et mye mindre betydningfullt selskap som A), gikk med dundrende underskudd, og som B), kun hadde noen få ansatte.
Det motsatte er tilfelle med Opera, som har gjort det godt de siste årene, og som er en veldreven bedrift med et stort antall ansatte.
Teknologia.no følger saken videre utover helgen.