Project Offset – visjonen som aldri så dagens lys


Einar Holten
Publisert 13. februar 2013, kl. 19:26

Noen husker kanskje Project Offset, et spillprosjekt som på mange måter skulle revolusjonere spillgrafikken. Dessverre ble det aldri noe ut av, til tross for mange års arbeid. Nå flere år etter lurer nok mange på hva som skjedde.

Project Offset ble utviklet av nye Offset Software som ble grunnlagt av Sam McGrath, Travis Stringer, Trevor Stringer og Rod Green i 2004. Bortsett fra Rod Green hadde de jobbet hos S2 Games og med spillet Savege: The Battle of Newerth.

Målet med Project Offset var å lage en førsteperson spill satt i en fantasiverden med orker og drager m.m. Spillet skulle ha en åpen verden med både kampanje, samarbeid og flerspiller i forskjellige moduser. I sann RPG-stil ville man kunne velge en klasse som man skulle spille som. Man skulle kunne ta del i en lagkamp på en stor slagmark med objektivbaserte oppgaver. Og kjøre på en spillmotor som skulle sette nye grenser for realistisk grafikk. Alt virker veldig lovende, men kunne de levere varene?

Mye av tvilen forsvant nok når det første glimtet av Project Offset så dagens lys. I filmen er alle disse samlet sammen i et klipp, med noen konseptbilder mot slutten.

Det var liten tvil om at dette var langt foran andre spill på den tiden. Selv om Project Offset var flere år fra å bli ferdig, kan vi ta en titt på noen av de mest teknisk imponerende titlene i samme periode. Her ser du hvordan Call of Duty 2 og F.E.A.R så ut i 2005, med et skjermbilde i fra Project Offset under.

Call-of-duty-2-1 fear

po3

Oppkjøp
Intel-LogoNoen år etter at Project Offset ble vist fram viste Intel interesse i Offset Studio. Intel hadde på den tiden planer om en ny type prosessor med kodenavn Larrabee. Dette var en såkalt GPGPU som kan bli sett på som en hybrid mellom dagens CPU og en GPU. Selve arkitekturen er er lik x86 for CPU, men bruker vektor enheter som en GPU (SIMD).

For å vise hva Larrabee kunne trengte Intel noe å vise den fram med. Og Project Offset sin imponerende motor ble veldig fort vist interesse. I februar 2008 ble Offset Studio kjøpt opp av Intel og den vesle utvikleren fikk kanskje det tilskuddet de trengte for å fullføre prosjektet sitt.

Det ble stille rundt Project Offset en stund, men i 2009 på Games Developers Conference (GDC) fikk man endelig se mer. Intel viste fram en teknologidemo kalt Meteor.

Intel stopper utviklingen
Gleden ble dessverre kortvarig. I desember 2009 ble det kjent at Intel ikke ville levere en forbrukerutgave av Larrabee. Noe som ikke lovte godt for Project Offset. Og i mai 2010 annonserte Intel at både Larrabe og Project Offset har blitt kansellert. Larrabee klarte dessverre ikke å konkurrere med ytelsen til produkter i fra Nvidia og AMD (ATI).

Og på den måten ble det til at Project Offset aldri fikk se dagens lys. Grunnlegerne av Offset Studio måtte dermed se seg etter andre muligheter, siden Intel eier alt av både materialer og teknologi.

En ny start
Til tross for tapet av prosjektet ville ikke Offset Studio gi helt opp. Istedet opprettet de et nytt selskap under navnet Fractiv LLC. Og i disse dager utvikler der Mech-shooteren Hawken som for tiden er i en åpen betaperiode. Istedet for å lage sin egen spillmotor valgte Fractiv å lisensiere Unreal Development Kit (UDK). Selv om den bruker Unreal-motoren er det ikke lett å se likheten med andre spill basert på motoren.

Hawken-refined

Hawken: Fractiv gjenoppliver mech-genren med Hawken.

Litt arv gjenstår
Selv om både Project Offset og teknologien ligger hos Intel, er det fremdeles mulighet til å oppleve motoren som gav kraft til spillet.  I 2006 lisensiert nemlig Red 5 Studios grafikkmotoren til bruk i et kommende MMO-spill ved navn Firefall. Red 5 Studios har ennå ikke lansert spillet som for tiden er inne i en lukket beta. Men de har sluppet en hel del filmer og bilder som viser Firefall i aksjon.

http://www.youtube.com/watch?v=8DjTS9_DtNc

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB