
Foto: Candy Crush Saga
Spillutviklere raser etter at King.com sikret seg rettighetene til ordet «Candy» i Europa.
Candy Crush Saga er et mobilspill som har blitt ekstremt populært over hele verden (rundt 500 millioner brukere), og spillets utgiver, King.com har smidd mens jernet har vært varmt. For nå har de sikret seg navnerettighetene til ordet «candy». Tidligere har de også sikret seg «Saga».
I praksis betyr dette at andre fremtidige spill ikke har rettigheter til å ha verken «Candy» eller «Saga» i spilltittelen.
Dette får spillselskaper over hele verden til å se rødt, skriver BBC.
Flere uavhengige spillutviklere har nå gått sammen om å opprette en protestkampanje. Kampanjen går ut på at spillselskaper blir oppfordret til å utvikle spill med ordet «candy» og «Saga» i seg. Så langt har over 200 spill med disse ordene i tittelen blitt produsert.
Protestkampanjen, som har fått navnet The Candy Jam, beskylder King.com for å være en «bølle».
Det er i midlertid en spillutvikler som har klart å produsere et veldig lignende spill uten å bruke navnet «Candy». Det svenske selskapet heter NetEnt og spillet heter Reel Rush. Konseptet er likt; du må få minimum tre steiner eller fruktsymboler, i samme farge på rad. Denne gangen er ikke målet å fjerne dem, men å vinne penger. Reel Rush har 3125 måter å vinne penger på, noe som har gjort den til et veldig populært spill på nett.
Kampen handler nå om «frihet og kreativitet», hevder folkene bak aksjonen, ifølge BBC.
King.com sine advokater skal allerede ha bedt et spill med «Candy» i seg om å endre navn.
The Candy Jam varer til avsluttes i dag, 3. februar.