Rekordhøye tall når det kommer til forsinkede fly i Europa
Den teknologiske utviklingen går fremover med stormskritt. Selv om det samme gjelder flybransjen, er antallet forsinkede fly på stigende kurs.
Telefonen du har i lomma er i prinsippet uendelig mange ganger mer avansert enn teknologien som benyttes for å sende en rakett til månen. Det eksisterer i dag selvkjørende biler som kan ferdes på kompliserte veier og foreta selvstendige valg uten en sjåfør bak rattet. 3D-printere som kan bygge et helt hus på under 24 timer.
Tiltross for denne enestående teknologiske utviklingen ser det likevel ut til å være umulig å få fly til å ta av og lande på riktig tid.
I følge Airport Technology lå den totale forsinkelsestiden for passasjerfly i Europa på 10,6 millioner minutter i perioden januar til juni 2018, hvilket er like mange mye forsinkelse som de siste 20 årene tilsammen.
Alle verst skal det være med fly med forbindelse til Storbritannia, hvilket de fleste nordmenn som har besøkt dronning Elizabeths rike kan kjenne seg igjen i.

Forsinkelser beror på flere årsaker
En av grunnene til den økte mengden forsinkelser er at antallet avganger har økt med 6,1 prosent i samme periode. Tar man dette med i beregningen, ligger sluttsummen likevel ganske mye høyere enn det man skulle kunne forvente.
Et problem virker å være at flyplassene helt enkelt ikke klarer å holde styr på den økende mengden flytrafikk. 6,1 prosent høres strengt tatt ikke særlig mye ut, men om flyplassene beredskapsmessig i praksis ikke holder tritt, kan det by på store problemer.
Dårlig beredskap og en manglende evne til å gjennomføre hensiktsmessig planlegging og kartlegging av behovene i flytrafikken, er heller ikke det eneste problemet europeiske flyplasser står ovenfor.
En annen fremtredende årsak er den høye mengden streiker som har preget flyplassene i Europa siden starten av 2000-tallet. Over 350 flyrelaterte streiker har blitt gjennomført siden 2005. For å sette dette tallet i perspektiv, har disse streikene blitt beregnet til å koste flybransjen hele 13,4 milliarder euro. Videre har den økte sikkerhetskontrollen vært en stor bidragsyter til problemene.
Still krav til flyselskapene
Selv om det altså lett blir flyforsinkelser, bør man ikke ta den økte mengden forsinkede fly på strak arm. Hva skjer i så fall om du ikke rekker en flyforbindelse? Hva hender om du ikke kommer frem til forretningsmøtet du er på vei til?
Informasjonssiden Airhelp, som spesialiserer seg på flypassasjerers rettigheter, forteller at alle flypassasjerer har en rekke rettigheter om han eller hun blir rammet av forsinkelser på fly. Men det ligger også på kundenes skuldre å sikre sine rettigheter som passasjer.
I følge Airhelp er det viktig at man stiller krav til flyselskapet. Først og fremst skal man se til å få nye billetter til destinasjonen man er på vei til, og dette er i de fleste tilfeller intet stort problem.
I tillegg, spesielt ved lengre flyvninger, er det også viktig å kreve erstatning for kost og losji. Du ha for eksempel rett på matkuponger som du kan bruke på flyplassens restauranter, samt betalt overnatting på hotell, om du skulle ende med å måtte vente gjennom natten. Transport til og fra flyplassen og hotellet inngår også i hva du har krav på fra flyselskapet.
For at dette skal gå så smertefritt som mulig, er det viktig at du gjør følgende:
- Ta vare på reisedokumenter slik at du har ditt bestillingsnummer tilgjengelig
- Noter deg grunnen til at flyet er forsinket. Dette er godt å ha når du lever din offisielle klage.
- Ikke underskriv noen dokumenter, om det er fare for at du med det frasier deg rettighetene dine
- Notere deg den endelige ankomsttiden til reisemålet ditt. Om du ankommer mer enn tre timer forsinket, kan du være berettiget til økonomisk kompensasjon.
Med disse tipsene håper vi på Teknologia at du kan reise med enda mer ro til sinns fremover. Husk at det er du som er kunden, og kunden har som kjent alltid rett.