Vi bruker en av tre seer-timer på on-demand tv og video


Trond Eilertsen
Publisert 3. september 2015, kl. 09:32

  • Vi sluker VOD -tjenester som aldri før, og bruker en av tre seer-timer på on-demand-TV og -video
  • Video-titting fra smarttelefoner har vokst med 71 prosent siden 2012, og hele to tredjedeler av tenåringenes TV- og videotid brukes nå på mobile enheter
  • Vi konsumerer også mer brukergenerert innhold – nær 1 av 10 ser på YouTube mer enn tre timer per dag

Dette fremgår av årets utgave av Ericsson ConsumerLab TV & Media Report. Rapporten bygger på en stor studie som representerer 680 millioner forbrukeres synspunkter og TV-/videovaner.

image014

VOD-tjenester (Video-on-Demand) imøtekommer forbrukernes ønsker og bidrar til endrede seervaner. Vi bruker nå seks timer per uke på å se strømmet on-demand-innhold som TV-programmer, serier og filmer, hvilket er mer enn en dobbelt så mye som i 2011. Medregnet nedlastet innhold og opptak, er nå over en tredjedel (35 prosent) av all TV- og videotitting on-demand.

image015

Vi ser også oppsiktsvekkende mye mer video på mobile enheter. Nå bruker 6 av 10 (61 prosent) smarttelefonen til dette, noe som er 71 prosent flere enn i 2012. Dagens tenåringer bruker nær to tredjedeler av sin TV- og videotid på mobile enheter som nettbrett, bærbare PC’er og smarttelefoner.

Ifølge rapporten står også plattformer for brukergenerert innhold (User Generated Content – UGC) for en økende andel av vårt video- og TV-konsum. Nesten 1 av 10 forbrukere ser på YouTube mer enn tre timer per dag, og 1 av 3 mener det er svært viktig å kunne se slikt innhold på TV’en hjemme. Fremveksten av UGC- plattformer som YouTube har også resultert i et løft for utdannings- og instruksjonsvideoer, som vi bruker gjennomsnittlig 73 minutter på hver uke.

– Økningen av strømmede VOD- og UGC-tjenester reflekterer tre helt spesifikke krav fra dagens seere: godt innhold, fleksibilitet og høy kvalitet. Innovative forretningsmodeller som støtter dette er avgjørende for å skape relevante og attraktive video- og TV-tilbud, sier Anders Erlandsson, seniorrådgiver i Ericsson ConsumerLab.

Noen andre funn:

Volumtitting endrer alt: Stadig flere ser mange serieepisoder på rad. Dette er spesielt fremtredende blant VOD-abonnenter og brukere av f.eks. Netflix og HBO, hvorav 87 prosent gjør dette minst én gang i uken.

Vanskelig å finne innhold: Halvparten av de som bruker lineær-TV mener de på daglig basis ikke finner noe å se på. De føler at anbefalinger er for lite personifiserte.

Ulike pakker, ulike holdninger: 22 prosent av forbrukerne som aldri har hatt et betal-TV-abonnement betaler allerede for OTT-innholdstjenester (Over The Top – OTT).

Lineær-TV fortsatt viktig: Populariteten til lineær-TV er fortsatt høy, hovedsakelig grunnet tilgangen til premium og direktesendinger av f.eks. sportsbegivenheter. I tillegg kommer den tradisjonelle TV’ens sosiale verdi, som av mange ansees som husholdningens «leirbål» og samlingsplass.

 

Om rapporten

Ericsson ConsumerLab TV & Media 2015 Report er basert på 22.500 intervjuer i 20 land. Studien representerer synspunkter og vaner til mer enn 680 millioner mennesker, og er blant de største i sitt slag innen TV- og mediebransjen. Alle respondentene har bredbåndstilkobling hjemme og ser på TV/video minst en gang i uken. Nesten alle bruker internett på en daglig basis.

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB




Kommentarer: