Fremtiden av autonom kjøring blir virkelighet med Mercedes F 015
Om man først skal vise frem en ny full-konsept bil på messen til Consumer Electrics bør det virkelig være en futuristisk, magisk visjon av en bil. Den nye Mercedes-Benz F 015 er alt dette og mer. Bilen representerer et fullstendig autonomt kjøretøy som omslutter sine fire passasjer i et svøpe av teknologi og komfort.
F 015 er som et potpurri av futuristiske teknologiske konsepter. Den besitter en hybrid motor som lover opp til 1.100 km med null-utslipp kjøring, 900km av disse på brenselavledet elektrisitet og 200km på selve batteriet. Enn så lenge har ikke Mercedes oppgitt hva slags kombinasjon av batterier, brensel og motorer som kan støtte denne imponerende påstanden.
Mercedes har heller ikke fortalt særlig mye om det utvendige designet, utenom det heller åpenbare «lavtsittende front, strømlinjeformet tak og flat frontrute». Det kunne vi ha forestilt oss selv. Interiøret er designet i klassisk Mercedes-stil med en kombinasjon av valnøttre, metall, glass og Nappa lær i fargen is-hvit. Det de har villet snakke om ligger utenfor detaljene og rett i kjernen av bilen; den lounge-aktige kupeen. Forsetene kan dreies rundt slik at alle passasjerene blir sittende ansikt til ansikt, med nok av plass til å behagelig kunne oppholde seg der. Setene dreier dessuten automatisk 30 grader når dørene åpnes, slik at man lettere kan ta seg inn og ut av bilen.
Mercedes maler gledelig bildet av hvor trivelig det kan bli inne i bilen når man kan føre en samtale med de i baksetet uten å ha øyekontakt bare i sladrespeilet. Når bilen står stille, vel og merke.
Bilen er også velutstyrt digitalt sett, med seks skjermer med høy oppløsning integrert i både instrument- og sidepanelene. Skjermene kan styres ved hjelp av berøring, hånd- og øyebevegelser.
Vi venter i spenning på at noen av disse visjonære konseptene dropper rattet fullstendig i sitt design, men Mercedes har for nå valgt å beholde det. Kanskje er ikke verden helt klar for en bil som er bokstavelig talt strippet for manuelle kjøreegenskaper.
Vi får heller ikke oppgitt noen nye detaljer om bilens autonome systemer. Mercedes legger i stedet vekt å at disse teknologiene allerede ble gjort rede for med deres S 500 Intelligent Drive, som kjørte 100km på egen hånd fra Mannheim til Pforzheim i 2013. S 500 var utstyrt med et 3D vei og bebyggelseskart i kombinasjon med et robust sett av sensorer. Den oppgraderte maskinvaren regnet med et utvidet stereo kamera, tre radarer med ekstra god dekning, et fargekamera til å holde øye med lyskryss og et bakspeilkamera som i fart sammenlignet utsiden med det den digitale databasen allerede hadde av informasjon.
Den største utfordringen Mercedes har foran seg er å videreutvikle konseptene sine fra det som er teknologisk mulig, til det som er salgsmessig realistisk og levedyktig.