Google ønsker å bruke det de kan best, nemlig å organisere weben, og kombinere det med sosiale medier – nettets kanskje mest uorganiserte segment.
Med Buzz forsøker Google å gjøre nettopp det. Gmail-grensesnittet blir vevd sammen med statusoppdateringer fra blant annet Facebook og Twitter, slik at den populære e-posttjenesten blir enda mer omfattende, i et forsøk på å få brukerne av sosiale medier til å bruke mer tid på Googles nettsider (og dermed generere store mengder data).

Google vil la deg samle innhold fra flerfoldige sosiale tjenester i ett og samme grensnitt. (Foto: Google)
– Det har blitt mer og mer klart for oss at å organisere alt innholdet i omløp på sosiale medier er et problem i Google-kaliber, uttalte Todd Jackson, produktsjef for Gmail, på en pressekonferanse tidligere i dag.
Utrolige mengder innhold sirkulerer på sosiale medier, noe som har «rystet» Googles tro på å kunne organisere og veve sammen alt innhold på internett. Buzz er et tiltak for å bedre informasjonsflyten.
– Noen må da prøve
Google-ingeniører har tidligere uttalt at om noen kan få til å bedre informasjonsflyten på sosiale medier, er det Google. Med Buzz gjør Google nå et helhjertet forsøk.
Integrert i Gmail-grensesnittet
For å få til det øvrige på en mest effektiv måte, har Google integrert Buzz i Gmail-grensesnittet. På den måten får millioner av Gmail-brukere enkel tilgang til tjenesten – uten videre.
For mer informasjon, besøk den offisielle Google-bloggen.
…Ikke alle i kontaktlista mi på Gmail er mine nære venner.
Jeg ønsker ikke å dele livet mitt med alle jeg utveksler epost med. Dette burde Google ha tenkt på. Det er like mye stress å lage grupper av kontaktene jeg allerede har, som å lage en ny liste fra scratch. Dessuten utveksler jeg sjelden epost med venner. Jeg bruker stort sett Facebook, Twitter og Messenger til det. Så da blir kontaktlista på Gmail ganske tynn i den sammenhengen.
Hvis denne tjenesten viser seg å være god nok, kan det jo hende at flere vil bruke Google til epost og delingsmedie.