TechRadar.com – en av verdens største portaler for forbrukerteknologi – blir nå tilgjengelig på norsk, svensk, dansk og finsk.
12. april 2018 ble TechRadar.com tilgjengelig på fire nye språk. TechRadar er den største teknologinettsiden i Storbritannia, den 8. største i USA, og den 12. største i verden. TechRadar leverer innhold rettet mot lesere som gjør Google-søk etter forbrukerteknologiprodukter. Nettsiden består av mer enn 400 kjøpeguider samt tester og førsteinntrykk av tusenvis av produkter. TechRadar er dedikert til å gi leserne relevant og uavhengig kjøpeveiledning og har gjennom dette arbeidet opparbeidet seg en meget god Google-rangering.
– Jeg er imponert av hvordan TechRadar klarer å finjustere innholdet, basert på hvor i kjøpsprosessen brukeren befinner seg. Tidlig i prosessen får man detaljert informasjon og førsteinntrykk. Senere får man komprimert informasjon, anbefalinger, og korte sammenligninger av produkter, sier Øyvind Therkelsen, forlagssjef i Orage AS.
– Den imponerende inntektsstrømmen TechRadar genererer til sine samarbeidspartnere, som i fjor lå på svimlende 150 millioner pund, bekrefter at det er dette leserne vil ha. Ingen andre skandinaviske nettsider kan vise til en slik konvertering. Dette er fremtiden.
TechRadar er en del av Future Publishing, en av de største mediekonsernene i Storbritannia. Det norske forlaget Orage har lisensrettighetene til TechRadar i Norden, og tilpasser innholdet til lokale språk. Orage har samarbeidet med Future om utgivelser av lisensierte bokasiner og magasiner i Norden over lang tid, og Orage er dermed en naturlig samarbeidspartner for Future når deres største varemerke TechRadar skal utvikles videre.
– Det er spennende å få lære av de beste i bransjen. TechRadar viser oss hvor viktig det er å gi leserne den rette informasjonen, og hvordan Google belønner de som er best på akkurat det. TechRadar har på den måten svært god synlighet i Google, noe vi drar nytte av når vi tilpasser innholdet til nordiske lesere, sier Therkelsen.
Første nye språk
TechRadar har tidligere etablert partnerskap i Australia, India og i Midtøsten, men kun på engelsk. Dette er dermed første gang TechRadar tilpasser innholdet sitt til nye språk. Nettsiden har mer enn 260 000 artikler i sin database, og oversettelsene av relevant innhold til de nordiske språkene vil gjennomføres over de neste tre til seks månedene.
– Det er flott å få mulighet til å videreutvikle dette fantastiske partnerskapet rundt vår ledende digitale merkevare. TechRadar er godt på vei til å bli en ledende teknologiautoritet på verdensbasis, og sammen med Orage får vi mulighet til å forsterke rekkevidden vår i tråd med vår vekststrategi, forteller direktør for medietjenester i Future PLC, Claire Maclellan.
Hawk – hemmeligheten bak TechRadars kommersielle suksess
TechRadar har en av verdens mest avanserte og komplekse eCommerce-løsninger integrert i nettsidene sine. Løsningen kalles Hawk, og er utviklet av Future. Forhandlere står fritt til å oppdatere produktinformasjon og priser i Hawk, og flere tusen slike oppdaterer daglig mer enn 250 millioner produkter, før de organiseres i 50 000 modeller. Informasjonen fra Hawk blir integrert i nettsidene sammen med kjøpeguider og produkttester, og leserne får dermed en mye mer detaljert oversikt over valgmulighetene de står ovenfor. Ingen andre nettsider i Norden har like informative og brukervennlige løsninger.
«Vi planlegger å samarbeide med Future om flere nettsider og regioner i fremtiden», forteller Therkelsen, som nå har tatt et stort steg inn i den digitale tidsalderen.