I vår helt nye spalte «Minipraten» tar vi korte samtaler med personer i teknologiverden. Denne uken har vi pratet litt med Ludo-gründer Idar Vollvik, om hans satsing i sosiale medier. Vollvik er i dag en av Norges fremste innen salg på Facebook.
– Du har gått fra noen få tusen til over 80 000 følgere på Facebook. Hvordan har du greid å oppnå dette? –
– Det er sikkert mange grunner, men det viktigste er involvering og bruk av svært mange timer til dette.
– Hvorfor er du så aktiv på dette sosiale mediet?
– Jeg er nok typen som går inn for ting 100 %. Jeg har hørt professorer og andre si at det er umulig å selge varer på facebook, men der har vi nå bevist at det er fult mulig gjøre!
– Hvor stor andel av kundene dine kjøper produkter som et resultat av din markedsføring på Facebook?
– I dag står Facebook for 80 % av all omsetning hos oss.
– Er det ikke slitsomt å være online og så tilgjengelig til enhver tid?
– Suksess kommer sjelden rekende på ei fjøl!
– Du publiserer også en del morsomme og fine bilder på siden din. Hva er grunnen til dette?
– Jeg liker humor og får tilsendt masse artige bilder og tekster fra mine «venner», og jeg elsker dette!
– Har du møtt på noen utfordringer ved å bruke Facebook som primær markedsføringsakanal?
– Den største utfordringen er at facebook selv ikke har ferdig utvikla alle sine reklame-motorer, som fører til at enkelte blir nedrent av reklamer, mens andre får lite. Dette har dessverre vi som annonsører lite kontroll med.
– Hva er dine beste tips for å skape engasjement og interesse på sosiale medier?
– Vær pålogget «hele tiden». Svar på alle spørsmål. Still også spørsmål (det engasjerer). Varier litt tema på postene.