
VIl du ha svar raskt kan det lønne seg å ta kontakt på sosiale medier. Foto: Sean MacEntee / Flickr
Kundeservice er raskest på sosiale medier, viser ny undersøkelse.
Den økende bruken av sosiale medier har ført til konsekvenser når det gjelder kundeservice over e-post, ifølge en undersøkelse utført av KANA Software.
Undersøkelsen viser ifølge britiske The Telegraph, at 59 prosent av organisasjoner bruker mer enn åtte timer på å svare på e-post fra kunder.
Enkelte bruker også mer enn 24 timer på å svare. Dette høres kanskje ikke mye ut, men sammenlignet med kundeservice via sosiale medier er forskjellen stor.
Mer sårbare på sosiale medier
For på sosiale medier får man svar mye raskere.
Gjennomsnittlig svartid på Twitter er 5,1 timer, og 10 prosent svarer innen en time, ifølge en rapport av analysebyrået Simply Measured.
Mye av grunnen til at man får svar raskere på sosiale medier, skal ifølge KANA Software være at faren for skade på merkevaren er større der, enn gjennom e-post.
På sosiale medier kan man man ofte se om organisasjonen har svart eller ikke, og dermed er det grunn til å tro at organsiasjonene prioriterer disse kanalene for å fremstå som profesjonelle og raske til å svare.
Resultatene viser altså at det kan lønne seg å ta kontakt via Facebook og Twitter for å få svar raskest mulig.
Hvordan er dine erfaringer med kundeservice? Del dine erfaringer i kommentarfeltet nedenfor.