Alien: Isolation – vi tester – vær forberedt på å hoppe i stolen


Trond Eilertsen
Publisert 6. desember 2014, kl. 16:11

Alien: Isolation er basert på science fiction klassikeren signert mesteren selv, Ridley Scott. Akkurat som filmen, er du garantert en utrolig skremmende spillopplevelse.

Du fikler med låsen og kan kjenne svetten perle seg i pannen samtidig som du skjelver på fingrene av adrenalinet som pumper gjennom kroppen. Det er mørkt i gangene på romstasjonen og det hjelper ikke at lampene hele tiden blinker, akkurat som den pulserende angsten som bygger seg opp i magen din. Det begynner å bli lenge siden alt var som det skulle.

Du begynner å få problemer med pusten nå og hendene vil ikke lengre lystre deg. Hjernen trenger oksygen for at du skal kunne beholde konsentrasjonen og du har ikke tatt et dypt åndedrag på flere timer. Plutselig kjenner du det, et varmt pust som treffer nakkehårene dine, som allerede står rett opp som soldater i stram givakt.

I det du vender deg om titter du rett inn i det slimete gapet til vesenet bare en halv meter unna. Den doble tannraden som blinker til i det flimrende lyset er det siste du ser, før det med ett blir stummende mørkt.

For 15 år siden forsvant romskipet Nostromo sporløst fra radaren og med det også et hvert spor av moren til unge Amanda Ripley. Da et redningsmannskap hevder at de har funnet den svarte boksen som var ombord på Nostromo bes Ripley om å ta følge med dem til den noe nedslitte romstasjonen Sevastopol der funnet skal undersøkes og verifiseres.

Et gjensyn med verden anno 1979

Alien: Isolation kan beskrives som en regelrett hyllest til Ridley Scotts klassiker fra 1979. Det som en gang var ment som en illevarslende fremtidsvisjon har i dag blitt selve målestokken for skrekk og gru i verdensrommet.

Spillutviklerne hos Creative Assembly har vært trofaste mot det visuelle designet fra filmen. Ideen var at om det ikke kunne bygges som en filmkulisse i 1979, skulle det heller ikke være en del av spillet. Som resultat blir vi tatt med inn i et miljø på romskipet Nostromo der alt fra fargene på veggene til utformingen av PC-terminalene er eksakte replika fra filmens kulisser.

Til og med den berømte bevegelsessensoren fra filmen er bygget inn i spillets brukerlayout. Vi lover deg at du vil kjenne pulsen stige og synke i takt med blinkingen til den lille røde prikken.

Når vi ser på spillet er det kanskje ikke så rart at spillprodusenter i andre industrien har tatt seg tid til å skape egne versjoner av spill basert på nettopp Aliens. Det er ingen ringere enn spillgiganten Net Entertainment fra Sverige som har skapt videoautomaten som er basert på kultfilmen fra 1986. Automaten har alt man forventer å finne på en moderne videoautomat nå til dags. Den har fine utbetalinger, wild-symboler og morsomme bonusspill som får hjertepumpa til å slå litt kjappere. Du kan lese mer om Aliens spilleautomat her.

Alien-isolation

Kampen for tilværelsen

Spillutviklerne tar seg god tid på skape den riktige stemningen og på å sette deg inn i historien før du i det hele tatt får et eneste glimt av romvesenet. Om din første tanke var å sloss mot det, kan du bare glemme det først som sist.

Amanda Ripley er tross alt ingen soldat, men en ingeniør, så skyteevnene hennes er ikke mye å skryte av. Derimot har hun mulighet til å bygge ting underveis i spillet. Du kommer raskt til å sette pris på å ha en jammer eller en molotovcocktail på lur når en utenomjordisk skapning skal distraheres eller ledes på avveie.

Romvesenet har sin egen AI, «Artificial Intelligence», og bortsett fra noen enkeltstående sekvenser vil du aldri vite hvor du har det. Det følger ikke noe fastlagt mønster, men navigerer etter lyd og lys. Det finnes ingen tvil om at du vil oppleve dette som vanvittig urettferdig gjennom spillets gang. Denne ferdigheten fører nemlig til at du aldri kan være trygg på når monsteret vil angripe. Det spiller ingen rolle om du akkurat har passert et usynlig save-point eller om du er fullstendig konsentrert om en oppgave i spillet som må løses for å kunne gå videre. Du er aldri trygg, romvesenet kan finne deg når som helst og hvor som helst.

Det er dessuten ikke bare det ikoniske filmmonsteret som er ute etter deg. Romstasjonen har et helt persongalleri av aggressive, paranoide overlevende som er langt fra fredelige. Suppler med et team geskjeftige sikkerhetsvakter og en gjeng syntetiske skapninger som minner om prøvedukker fra et skrekk-kabinett og vi lover deg at du vil ha hendene fulle.

Selve stemningen i Alien: Isolation er vi villige til å gi toppkarakter, selv om flyten i historien kunne vært bedre gjennomtenkt og gjennomført. Det er nesten som om spillutviklerne fikk det travelt midt i historien og det dukker dermed opp noen stygge «hull» halvveis i handlingen.

Alien: Isolation er en bitter kamp om å overleve og handler om å nyte angsten med skrekkblandet fryd. Du vil sitte igjen med samme følelse som da du for første gang så filmen. Forbered deg på svette håndflater og høy puls. Vi anbefaler at du advarer eventuelle naboer og samboere om at dersom de hører noen skrike så er det «bare» et slimete monster som nok en gang har kommet brått på deg.

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB