Amerikanske nettbrukere anslås å ha handlet for nesten 26 milliarder kroner (USD 2,98 milliarder) på Cyber Monday, 12 prosent mer enn på samme dag ifjor.
Dette fremgår av en rapport fra Adobe, basert på analyser av aggregerte, anonyme data fra mer enn 125 millioner besøk hos 4 500 nettbutikker på Cyber Monday, 30. november 2015.
Smarttelefoner og nettbrett stod samlet for 49 prosent av besøk i amerikanske nettbutikker, og resulterte i 28 prosent av den totale netthandelen.
Blant de mest solgte produktene var spill til Microsoft Xbox og Sony PS4. Samtidig holder LEGO et godt grep på leketøy; tre av de fem mest populære lekene var LEGO Star Wars, LEGO Dimensions og LEGO City.
I snitt var 13 av 100 varer utsolgt Cyber Monday, noe som er mer enn dobbelt så mange som normalt.
Adobe måler 80 prosent av alle online-transaksjoner hos de 100 største retailere i USA. 7,5 av hver 10. dollar som brukes på netthandel hos de 500 største retailerne i USA går gjennom løsningsporteføljen Adobe Marketing Cloud. Det enorme datavolumet gjør Adobe I stand til å levere svært nøyaktige salgstall, priser og trender for produkttilgjengelighet.