Teknologien innen dekkproduksjon har i stor grad utviklet seg de siste årene. Ved første øyekast virker ikke dekk særlig komplekse – de består først og fremst av gummi og luft, sant? Det er imidlertid mye som skal klaffe for å få til et godt dekk. Det skal skape lite støy, være slitesterkt, ha lav rullemotstand, gi godt veigrep og god drenering. Nå er det imidlertid slik at det er vanskelig å få til alt dette i ett og samme produkt.
Dermed har man alltid måtte gå på kompromiss med et eller flere av disse egenskapene. De siste årene har imidlertid dekkprodusenter utviklet nye konsepter innen dekkteknologi som har gitt mer holdbare og tryggere produkter med høyere ytelse. Du kan alltid finne dekk med den nyeste teknologien hos store leverandører som Dekk.eu, de store leverandørere er oftest up to date.
Luftfrie dekk
Flere dekkprodusenter har de senere årene eksperimentert med et dekkdesign uten et av hovedkomponentene man finner i tradisjonelle dekk: luft. En av de største utfordringene for bileiere er punkteringer og luftlekkasjer, og flere dekkprodusenter har derfor i en årrekke utviklet prototyper på luftfrie dekk. I slike produkter blir luftputen man finner i ordinære dekk erstattet med gummieiker som absorberer støt. Dekkets utside dekkes av gummitråder som kan skiftes ut etter hvert som dekket slites. Nye gummitråder blir da varmet opp og festet på det slitte dekket.
Denne teknologien gir en rekke fordeler, primært for sjåføren som ikke lenger kan punktere, men også for miljøet. Luftfrie dekk er nemlig mye enklere å resirkulere enn vanlige dekk ettersom det kreves mindre gummi og alle komponentene kan gjenvinnes. Selv om produksjonsteknikken allerede har kommet langt er det imidlertid et stykke igjen. Dekkene er foreløpig for stive, noe som påvirker styringen. De gir dessuten større fiksjon og man opplever dermed i større grad vibrasjoner ved høye hastigheter.
Smarte dekk
De siste årene har man sett en stadig økende trend til å benytte seg av det nyeste innen digital teknologi, også i dekkbransjen. Den anerkjente dekkprodusenten Pirelli har blant annet begynt å teste såkalte digitale dekk som innhenter informasjon om blant annet friksjon og underlag. Disse dataene overføres deretter til bilens kontrollsystem slik at ytelsen kan optimeres basert på veigrepet. Dette gir selvsagt en rekke fordeler både når det kommer til ytelse, kjørekomfort og ikke minst sikkerhet. Samtidig har den franske dekkprodusenten Michelin jobbet med å utvikle et dekk som utvider seg etter hvert som det slites.
Dermed fungerer det like godt som da det var nytt, noe som øker både ytelsen og sikkerheten. Selv om flere av disse nyvinningene innen dekkteknologi fremdeles er utilgjengelig for de aller fleste kan du enkelt følge med på utviklingen via dekk.eu. Her kan du enkelt kjøpe nye dekk når det er på tide med et dekkbytte.