Produkter innen Virtual Reality (VR) og Augmented Reality (AR) opplever en eksplosivt økende interesse på nettet, og nevnes fem ganger oftere på Twitter som for et år siden. eSport har nå totalt sett flere følgere på sosiale medier enn tradisjonelle amerikanske sportsaktører som NFL (amerikansk fotball), NHL (ishockey) og MLB (baseball). Det fremkommer i Adobes nye undersøkelse om gaming og merkevarer.
Undersøkelsen viser også at når folk snakker om VR-enheter er HTC Vive aller hetest og mest omtalt akkurat nå, foran Microsofts HoloLens, Oculus Rift og PlayStation VR.
Men til tross for mye blest om VR-enheter fra både spillere og andre, har bare noen få virksomheter og markedsavdelinger begynt å snakke om det.
– Det er mye fokus på VR-enheter for tiden. I takt med at teknologien utvikler seg bør virksomheter undersøke mulighetene for å markedsføre seg på nye måter – i form av samarbeid med innholdsleverandører eller utvikling av egne VR-apper, sier Imran Afzal, nordisk markedssjef for Adobe Marketing Cloud.
eSport er større enn tradisjonell amerikansk sport
Et annet funn i rapporten er at eSport, som bl.a. inkluderer online-turneringer hvor spillere konkurrerer mot hverandre som f.eks. Counter Strike og DOTA 2, har flere følgere på sosiale medier enn tradisjonelle, amerikanske sportsaktører som NFL (National Football League), NHL (National Hockey League) og MLB (Major League Baseball). Siden i fjor har omtalen av eSport i sosiale medier i Europa vokst med hele 40 prosent, noe som er en høyere vekst enn i Asia og Amerika.