Ny statistikk fra analysebyrået NetApplications viser at Microsoft taper nettleserkrigen mot Mozilla og Google. Tallene viser at Microsoft er på et historisk lavt nivå i forhold til 2003-toppen på 93 prosent av markedet. Men med 60 prosent er selskapet fremdeles desidert størst.
Google Chrome er nettleseren som har økt mest siden samme tid i fjor, da den kun hadde en markedsandel på 1,7 prosent. De nye tallene viser at Chrome har steget til 6,7 prosent – og dermed er forbi både Opera og Safari.
En ny versjon av Internet Explorer er på vei. Foreløpig er Internet Explorer 8 den nyeste versjonen, som kom mars i fjor.
Valgmeny
For noen måneder siden ble valgmenyen introdusert i Europa. Det innebar at brukere av nyere Windows-operativsystem må velge mellom en rekke nettlesere idet de kjører Internet Explorer. Dette kom i forbindelse med et krav fra EU for å bedre konkurransebetingelsene på nettlesermarkedet.
Markedsandeler for de forskjellige nettleserne er listet nedenfor:
- Internet Explorer – 59.9%
- Firefox – 24.5%
- Chrome – 6.7%
- Safari – 4.7%
- Opera – 2.3%
- Opera Mini – 0.7%
- Netscape – 0.46%
- Mozilla – 0.16%
- Flock – 0.06%
- Lunascape – 0.04%
Kilder: NetApplications, BBC News