Amazon vs. Barnes & Noble: Tabletkrig


Christofer Nygård
Publisert 13. november 2011, kl. 10:00

Etter nettbokhandelgiganten Amazon annonserte lavpristableten «Kindle Fire», har også bokhandelkjeden Barnes & Noble kastet seg inn i kampen. De to konkurrentene har de siste dagene sendt ut mange pressemeldinger, som blant annet avslører en storstilt satsing på magasintjenester i digitalformat.

Amazon Fire. (Foto: Amazon)

NookTablet (avbildet nedenfor), som Barnes & Noble har kalt sin nysatsing, vil blant annet skilte med en såkalt «newsstand»-applikasjon, hvor aviser, magasiner og andre medier kan omsettes — omtrent som i en aviskiosk.

NookTablet fra Barnes & Noble. (Foto: Barnes & Noble)

Strid om best tilbud

Da Barnes & Noble presenterte sin NookTablet, så det en stund ut til at den allerede hadde en app-fordel overfor Amazon Fire (som ble annonsert i september i år). NookTablet kunne nemlig på forhånd skilte med newsstand og Hulu-støtte.

Denne fordelen var viste seg likevel å være kortvarig, siden Amazon kunne annonsere de samme tilbudene samme dag.

Marked for magasiner og blader

Flere kjente magasiner skal være representert på Kindle Fire Newsstand og Nook Newsstand; mye tyder på at forlagene, som de siste årene har slitt med fallende opplag, er klare til å kaste seg på de mulighetene som dukker opp.

Vil bokhandelkjedene klare å revolusjonere nyhets- og magasinmarkedet?

Kilder: PaidContentAmazon, Barnes & Noble

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB




Kommentarer: