Den siste tiden har det vært skrevet mye om arbeidsgivere som ønsker tilgang, brukernavn og passord, til kandidatenes Facebook-kontoer i ansettelsesprosesser.
Denne praksisen har selv Facebook gått ut og kritisert kraftig, særlig i personvernøyemed.
Men at mange arbeidsgivere sjekker opp kandidatenes offentlige Facebook-profiler, kommer riktignok ikke som en stor overraskelse.
Ifølge studier gjør over 37 prosent av arbeidsgiverne nettopp det ved nyansettelser.
Ønsker profesjonelle profiler
Arbeidsgiverne hevder det gjøres hovedsaklig for å finne ut om kandidatene presenterer seg på en profesjonell måte — også på sosiale medier. Hele 65 prosent mente dette var viktigst.
51 prosent av arbeidsgiverne brukte Facebook som referanse for å finne ut hvilke kandidater som passer inn i bedriftskulturen.
Like mange ønsker å sjekke om kvalifikasjonene kandidatene oppgir på sosiale medier stemmer overens med CV-en.
Det er også slik at de færreste arbeidsgivere gjennomfører praksisen for å finne grunner til ikke å ansette kandidaten. Kun 12 prosent svarte dette.
Flere hindres
Ifølge undersøkelsen er det hele 15 prosent av arbeidsgiverne som ikke har lov til å kikke på kandidatenes profiler på sosiale medier, grunnet ansettelsesreglement.
11 prosent av de spurte arbeidsgiverne mente en Facebook-sjekk var noe de ønsket å gjøre ved framtidige ansettelser.
Mange Facebook-profiler gir dessuten begrenset innsyn grunnet strenge, egendefinerte personverninnstillinger.
Nedgang i Facebook-spionasje
Andre studier utført de siste årene har vist at nærmere 50 prosent av arbeidsgiverne sjekker kandidatenes Facebook-profiler, skriver nettstedet The Next Web.
Undersøkelsen er utført av Harris Interactive for CareerBuilder, og over 2 300 arbeidsgivere og HR-representanter er intervjuet i tidsrommet februar-mars 2012.
Foto: Flickr (goiabarea)