
MANGE GJESTER: Nesten 60 personer har gjestet sendingene til Sosial Direkte. Her med Maria Gjerpe, lege og crowdfunder MEandYou. Foto: Skjermdump, YouTube
Nærmere 60 personer har gjestet Sosial Direkte siden oppstarten i fjor høst.
Mange interesseområder faller bort i tradisjonell TV, mener gründer av nett-TV-konseptet Direkte.tv, Jan Espen Pedersen.
Sammen med blogger og kommunikasjonsrådgiver i Kontxt, Morten Myrstad, driver han nett-TV-programmet Sosial Direkte – trolig Norges eneste direktesendte program om sosiale medier.
Nyheter og trender
I de 60 minutter lange sendingene tar duoen opp nyheter og trender innen sosiale medier, og har med en rekke gjester i hvert program. Sosial Direkte hadde sin første sending i fjor høst, og allerede har det ukentlige programmet gjort stor suksess.
– Vi har nå hatt nærmere 60 gjester i våre 20 programmer, og har nesten til gode å få et nei som ikke skyldes avtalekollisjoner eller lignende, sier Morten Myrstad til Teknologia.no

PROGRAMLEDER: Sammen med Jan Espen Pedersen er Morten Myrstad (bildet) programleder for Sosial Direkte. Foto: John Hughes
Gjestene deltar fra sine hjem over internett, ved hjelp av mikrofon og webkamera.
Populært
Hver onsdag benker nordmenn som er interessert i sosiale medier seg foran PC-skjermen for å følge med på programmet. Twitter og Google+ brukes aktivt under sendingene, med egne hashtags. Underveis i sendingen kan seerne komme med innspill og kommentarer, for å være med på å forme programmet mens det går på direkten.
– Medie- og teknologiutviklingen gjør det nå mulig å lage rimelig profesjonelle web-tv-produksjoner med små midler. Dette synes vi det kunne være morsomt å teste ut. Da vi utviklet konseptet, fant vi også ut at vi kunne ta en posisjon som Norges første direktesendte program om sosiale medier, sier Myrstad.
– Ideen var å tilby direktesendt interaktiv nett-TV for teknologiinteresserte, sier Jan Espen Pedersen, mannen som startet Direkte.tv.
– Sosiale medier griper inn i hele vårt samfunn
– Hvordan er det mulig å ha et direktesendt program hver uke om sosiale medier – går dere aldri tom for ting å snakke om?
– Sosiale medier griper inn i hele vårt samfunn, i alle samfunnslag, aldersgrupper og kjønn, både i politikk, medier, næringsliv og organisasjonsliv. Dermed er tematikken i prinsippet nesten uendelig.
Ifølge Myrstad er Sosial Direkte et «non profit»-prosjekt, som kun drives av entusiasme og lidenskap for teknologi og medier. Pedersen og Myrstad bruker imidlertid mye tid på fritidsprosjektet sitt.
(Artikkelen fortsetter under bildet)

TILGJENGELIG OVERALT: Siden det direktesendte programmet sendes på internett kan hvem som helst følge med, uansett hvor man befinner seg. Foto: Jørn Kippersund
– Vi to som driver programmet legger nok ned en 10-15 timer hver per uke, både i planleggingsmøter, gjestebooking, håndtering av sosiale medier, selve direktesendingen, opptak og distribusjon. I tillegg har vi også folk som hjelper oss umiddelbart før og under sendingene, forklarer han.
Til tross for mye arbeid synes Myrstad det er morsomt å drive med nett-TV. Mye skyldes samspillet med Pedersen.
– Min medprogramleder Jan Espen Pedersen og jeg utfyller hverandre godt og har det veldig morsomt med sendingene. I tillegg har det vært helt utrolig å registrere den store velviljen vi er blitt møtt med både av gjester og seere.
Under ser du noen av personene som har gjestet Sosial Direkte:
Vic Gundotra
SVP Engineering, Google
Morten Møller Warmedal
Redaksjonssjef, NRK
Anita Krohn Traaseth
Adm.dir HP Norge
Thomas Moen
Forfatter og foredragsholder
Nils Petter Nordskar
Tekstforfatter
Hans-Petter N. Hansen
Senior rådgiver, GK