Journalister bruker datamaskiner, smarttelefoner, internett og sosiale medier hver eneste dag. De nye verktøyene brukes til research, produksjon og formidling. Teknologien har enkelt og greit hatt enorm påvirkning på journalistyrket.
Men la oss spole tilbake noen dager.
Research gjennom Twitter
Datoen er 27. mai. Jeg har kommet til punktet da jeg skal sette meg ned for å skrive artikkelen om hvordan teknologi har påvirket journalistikken. Like før jeg skal åpne skriveprogrammet på datamaskinen min, tar jeg en kjapp tur innom Twitter.
Jeg leser de siste oppdateringene fra de jeg følger på nettsamfunnet. Midt i mengden av interessante og uinteressante Twitter-meldinger, får jeg øye på noe svært interessant.
En bruker har lagt ut en tweet med følgende tekst:
«Europas største avis indfører betalingsmur http://epn.dk/medier/aviser/ECE5533058/europas-stoerste-avis-indfoerer-betalingsmur … #medienyt».
Et tema jeg hadde tenkt å skrive om i prosjektoppgaven min var betalingsmurer og fremtidens inntektskilder på nett. Lenken som Twitter-brukeren hadde lagt ut passet midt i blinken for meg. Jeg klikket umiddelbart på lenken og leste saken. Saken handlet rett og slett om at Europas største nettavis innfører betalingsmur.
Etter at jeg hadde lest saken slo deg meg; jeg hadde akkurat brukt Twitter som et slags research-verktøy. Jeg hadde fått nyss i en interessant sak, som jeg ville ta med i oppgaven min, gjennom Twitter. «Dette er jo fantastisk», tenkte jeg for meg selv.
Jeg bestemte meg for å takke Twitter-brukeren for at hun hadde lagt ut lenken.
@hoffmannanja @henningaa Takk for at du delte denne. Holder på med en prosjektoppgave om betalingmurer, så dette var gull! 🙂
— Øyvind Skogmo Hansen (@oyvindshansen) May 27, 2013
Så skjedde det interessante:
@espenj Vi i @drammenstidende var også tidlig ute med Nettbetaling. Ser ut som markedet godtar det. @oyvindshansen @hoffmannanja
— Henning Aarset (@HenningAa) May 28, 2013
To andre Twitter-brukere svarte på tweeten jeg nettopp sendte. Sekunder etter at jeg hadde takket for lenken, kom to journalister fra henholdsvis Saltenposten og Drammens Tidende og ga meg ny interessant informasjon. De hadde begge gode erfaringer med betalingsmurer i sine respektive aviser.
Plutselig hadde jeg enda mer informasjon jeg kunne bruke til oppgaven min. Dette var en interessant observasjon jeg visste jeg kunne ta med i artikkelen. Det er på mange måter en fin illustrasjon på at hverdagen for journalister er forandet. Vi bruker sosiale medier for å innhente informasjon. Vi finner tips til saker gjennom sosiale medier.