Betalingstjenester og verifiseringer gjennom mobil blir stadig mer vanlig. Det er stor utvikling på området og selskaper av alle størrelser må tilpasse seg den økte mobilbruken. Banktjenester her er intet unntak, og de fleste større banker har nå nettsider som er tilpasset for nettopp mobilt bruk. Det er altså nå fullt mulig å søke og bekrefte en lånesøknad uten å verken bevege seg nær en fysisk bank eller datamaskin. Hvordan den prosessen fungerer skal vi ta en titt på i denne artikkelen, samt se på hvordan en slik enkel tilgang til kreditt kan påvirke forbrukere.
Tilpassede søknader
Det er flere steg som gjennomgås fra en lånesøknad kommer inn til en utlåner, til pengene utbetales. Hvordan ting gjøres kan selvsagt variere noe fra tilbyder til tilbyder, men de vil som regel sjekke de samme tingene. Det en gjennomgang av søknaden uansett vil prøve å avdekke, er hvorvidt det finnes en risiko for at en lånetager ikke kan klare nedbetalingene som vil følge med.
Når man søker om kreditt, uavhengig av form, vil man måtte akseptere at en kredittsjekk blir gjort. Her vil eventuelle betalingsanmerkninger dukke opp, og det gir en god indikasjon for banken på betalingsdyktigheten søkeren har. De fleste søknadsskjemaer er tilpasset mobilen, slik at du både kan sende inn skjema og bekrefte vilkår der.
Er kredittsjekken i orden og du får et tilbud tilbake som du ønsker å akseptere, må du signere gjeldspapirene. Det kan gjøres gjennom vanlig postgang, normalt ved at du printer ut dokumentene og sender de inn, eller du kan bruke elektronisk signering. Den mest vanlige formen er ved BankID her i Norge.
Har du prøvd å låne penger via SMS?
Til tross for at man finner mange aktører med det som kalles SMS-lån, er det svært vanskelig å gjennomgå hele søknadsprosessen kun på SMS. Men det som er vanlig er imidlertid å kunne verifisere lånet via mobil.
Spesielt for de som ønsker seg rask finansiering kan en slik ordning fungere bra. Da kan du i beste fall ha pengene på konto samme dag, eller i løpet av neste virkedag. Pass imidlertid på at dersom du skaffer deg det som kalles et mikrolån, lånesummer under 10.000 kroner, skal lånet tilbakebetales innen kort tid. På slike lån kan den effektive renten være på flere hundre prosent. Mye av grunnen til det er at avgifter som etableringsgebyr fort teller for en stor del av lånesummen. På et generelt grunnlag blir ikke dette anbefalt.
Tilgjengelighet et tveegget sverd
Det finnes både positive og negative sider ved å ha muligheten til å låne penger gjennom mobilen. På den ene siden gjør det ting veldig enkelt og greit, og med et bredt spekter av låneaktører å velge mellom, kan man finne seg den leverandøren som passer en selv best. Men når låneprosessen kan gjøres raskt og enkelt, blir også terskelen for å skaffe seg kreditt lavere. Det gjør at flere tar opp mer enn de har behov for og får problemer med tilbakebetaling. En bør derfor alltid tenke seg godt gjennom når man søker om lån, og ikke la det være en spontan avgjørelse.
Teknologien gjør det altså enklere og mer tilgjengelig, som isolert sett er en god ting, men spørsmålet er om det i denne sammenhengen kan være både en uting og en god ting?