Sykler som kan foldes sammen, er et kompromiss. Du kan ta den med deg hvor som helst, sette den fra deg på kontoret, i en liten to-roms leilighet, du får den lettvint med på buss, trikk og tog. I tillegg er du ikke avhengig av å låse den fordi du må la den stå ute i vær og vind og friste sykkeltyver mer enn godt er. Men hva så med kjøreegenskapene?
Kjøreegenskapene er nettopp hva funksjonaliteten går ut over. Men da er selvsagt spørsmålet hva som er viktigst for deg. De tynne hjulene og ujevne fordelingen av balanseegenskapene gjør at det er tungt å tråkke, og du ser heller ikke særlig smart ut når du sykler av gårde på denne tohjulingen. Du kan også risikere å få vondt i ryggen når du stadig må bøye deg for å løse opp alle hektene når du skal folde ut sykkelen. Rutinene du må lære deg er med andre ord ikke like snille mot kroppen.
Vello er en foldesykkel som ikke løser utfordringene når det kommer til kjøreegenskaper og problemene med de små hjulene. Det nye ved denne sykkelen er selve foldemekanismen. Du løsner bare hektene, løfter sykkelen litt opp fra underlaget og bruker foten til å sparke på bakhjulet bak sykkelrammen. Det er en elegant måte å skifte fra syklist til fotgjenger, noe du uvilkårlig er nødt til å innstille deg på med en slik foldesykkel.
Den bulgarskfødte og Wien-baserte designeren Valentin Vodev laget de første Vello prototypene før han besøkte Cuba, fordi han gjerne ville komme seg rundt og lettere få sykkelen med seg på offentlige transportmidler. Løsningen er at du har en magnetisk sjokklås bak på sykkelen. Når du demonterer sykkelen, kan bakhjulet svinge fremover. Når du setter deg på sykkelen, vil din egen vekt og magneten holde rammen trygt på plass.
Sykkelen har små 20-tommers hjul – noe som er standard for denne typen sykler, skjermer som hindrer skitt og regn fra å sprute på klærne og integrerte lykter foran og bak. Hver sykkel produseres for hånd og kommer med en unik QR kode som er linket opp mot eierens profil online. Dette hjelper eieren med å finne sykkelen igjen dersom noen skulle være så dumme å stikke av med den.
Vello-sykkelen kommer i tre versjoner: ”Urbano” med en 8-girs Shimano, overdimensjonerte bakskjermer og et bagasjebrett fremme på sykkelen; ”Speedster” med oksehornstyre eller flatt styre, Brooks-sete, 10-girs Sram Apex uten skjermer, og ”Rocky” med flatt styre for å kunne sykle i en fremoverbøyd posisjon, med et 10-girs Shimano Deore XT.
Dersom det praktiske med en foldesykkel er verd å ofre litt av verdigheten for, er disse syklene allerede tilgjengelige for forhåndsbestilling. En vellykket markedsføringskampanje har gjort sitt til å skaffe sykkelen nødvendig oppmerksomhet. Levering er planlagt fra mars 2015.