Alles øyne var som fjetret på Lamborghini da de rullet sitt nye konsept inn på Paris Motor Show. Det nye vidunderet lyder navnet Asterion LPI 910-4 og det skorter ikke på superlativer i beskrivelsen av den. Med sine 900 hestekrefter og evnen til å gå fra 0 til 100 på 3 sekunder, behøver man nesten ikke nevne at topp farten ligger på 320km/t. Og ja, nevnte vi at det er en hybrid vi snakker om?
Korrekt. Lamborghini, en merkevare som nesten er synonym med overflod har gitt seg i ferd med grønnere tanker.
Verden er i endring og Lamborghini ønsker ikke å bli hengende etter. De har lyttet til de største kundene sine, mennesker som ikke bare er lidenskapelige når det kommer til hva slags bil de kjører, men som også vil være med i tiden. Og tidene har endret seg. Folk har blitt mer oppmerksomme og mer følsomme når det kommer til hva som er i ferd med å skje med miljøet vi lever i.
Hybrid oksekraft
Bilens full navn får kanskje en bjelle til å ringe hos de som har kjennskap til gresk mytologi. Asterion var nemlig navnet på minotauren, den myteomspunnede mannen som var halvt mann og halvt okse. Den perfekte kombinasjonen av intellekt, kraft og instinkt.
LP står for «longitudionale posteriore» og refererer til motoren som er montert midt i kjøretøyet. I’en står for «ibrido», eller hybrid på våre kanter. Tallet 910 er selvfølgelig en referanse til hestekreftene som skjuler seg i denne kraftpluggen og det siste 4-tallet viser til at bilen er firehjulsdrevet.
Denne typen hybridbiler har svært høy drivstoffeffektivitet, noe som gjør at de som lager bilene lettere når sine pålagte nivåer for denne typen effektivitet. Man slipper helt unna skrekken for å gå tom for strøm midt i kjøreturen, til forskjell fra biler som er fullstendig batteridrevet. Elektriske motorer gir dessuten muligheten til å bygge kraftigere biler. McLaren, Ferrari og Porsche har allerede fått smaken på hybrider og fortsetter likevel å produsere monsterbiler som er sinnssykt raske. Man behøver ikke å lure på hvorfor Lamborghini ikke hadde tid til å vente lengre for å beholde posisjonen sin i det gode selskap.
Kraften kommer fra et litiumbatteri montert mellom setene for å hjelpe til med vektdistribusjonen og for samtidig å beskytte batteriet ved en eventuell kollisjon. I tillegg har bilen 3 elektriske motorer, med 300 hestekrefter hver. Når bilen er i hybridmodus jobber alle motorene unisont for å drive alle fire hjul. Lamborghini hevder at bilen kun behøver 4,12L bensin for å kjøre 100km, noe som nesten er umulig å forstå når det er snakk om en bil av disse dimensjonene.
Bilen veier nemlig nesten 2 tonn, men når du ser på ytelsen og det økonomiske aspektet av hva den koster å kjøre, er det mer enn tydelig at dette hybridsystemet er mer enn vel verdt vekten.
En bil til hverdags, ikke bare fest
For mange var den største overraskelsen utsagnet fra Lamborghini om at de ønsker at bilen blir en hverdagsluksus heller enn en racerbil. Lamborghini som sjelden har latt fokus gå fra ytelse til komfort, er tydeligvis inne på en ny type filosofi. For fremtiden ønsker de kanskje å finne sin plass i en nisje mellom den utsøkte komforten til en Bentley eller Aston Martin type bil og den kraftfulle ytelsen til en McLaren eller Ferrari.
For å utdype mer om den nye filosofien rundt komfort kan man notere at understellet er strukket for å gi mer plass inne i bilen, frontruten er mer vertikal og taket er høyere. Det finnes også mer bagasjeplass enn tidligere, selv om du ikke bør regne med å dra på noen langtur. Med mindre alt du behøver er tannbørste og ett klesskift. Dørene åpner seg utover i stedet for oppover noe som gjør det vesentlig enklere å komme seg inn og ut av bilen.
Mer enn noe annet er Asterion fortsatt bare et konsept, men vi forventer å se den gå i produksjon i nærmeste fremtid. Så langt har man ikke hørt noe om prisen til dette vidunderet, men man bør kanskje ikke forvente at den passer inn i budsjettet til Hvermannsen.