Microsoft legger Bing bak seg som hovedprodukt: Kommer likevel aldri til å slå Google.
Det holder tydeligvis ikke å være nummer 2… Microsoft gir opp troen på at søkemotoren Bing noensinne kommer til å slå Google som ren søkemotor. Istedet skal Bing teknologiene nå brukes til noe annet.
Dette en erkjennelse som har vært ventet lenge, og nå er den omsider klar: Microsofts søkemotor, Bing, kommer ikke til å kunne slå Googles søkemotor. Det sier Stefan Weitz som er øverste sjef for Microsofts søkemotoravdeling.
Han erkjenner at Bing ikke kommer til å kunne konkurrere med Googles søkemotor i samme markedet.
Satser på søkeapplikasjoner
I stedet vil Microsoft nå vri søkeinnsatsen sin over mot utvikling av avanserte søkeapplikasjoner, som det kanskje er en lukrativ framtid i.
Det har gått noen år siden at Microsoft yppet til kamp mot Googles totale dominans i søkemarkedet. Det skjedde, ikke minst, da Microsoft i 2005 lanserte Windows Live satsingen sin.
Siden skortet det ikke på bombastiske meldinger som for eksempel denne fra 2007: Microsofts mål: Vi velter Google om to år. Slik er det ikke lengre.
For Microsoft erkjenner at det ikke er særlige muligheter i søkemotoren Bing som selvstendig søkemotor i et marked som Google alltid har og fortsatt eier som en slags de facto-standard.
Skal integreres i andre produkter
I stedet vil Microsoft fokusere på fremover å integrere de avanserte søketeknologiene som ligger bak Bing i Microsofts andre produkter.
«Det store spørsmålet er jo: Hvilken retning beveger «søk» seg? Det er usannsynlig at vi kommer til å vinne markedsandel på det rene søkemarkedet, men det er mulig på markedene for ‘machine learning’ og lignende. Og at vi kan gjøre «søk» til en større del av livet vårt», sa Stefan Weitz nylig på en konferanse i Irlands hovedstad, Dublin.
Her pekte han på Microsoft framtidige søkefokus: «handler mindre om Bing.com, som imidlertid fortsatt har en betydning». I stedet handler det om hvordan vi kan veve teknologien inn i de handlingene som brukerne allerede foretar seg», sa han.
Det kan for eksempel være i Office 365 og lignende.
Microsoft er også allerede begynt med å innebygge søketeknologier fra Bing i forskjellige produkter – for eksempel Microsoft Azure Machine Learning, et avansert analyseverktøy som høster data fra mange kilder.
Microsoft forestiller seg at selskapet kan vinne markedsandeler på søkemarkedet med denne tilgangen.
Det skyldes ikke minst at Microsofts produkter har massiv utbredelse verden over. Og i en tid hvor it-teknologiene henger mer og mer sammen og blir mer og mer komplekse kan et økende antall produkttyper ha nytte av innebygget søketeknologi.
Den nåværende «rene» Microsoft-søkemotoren, Bing, er fem år gammelt. Og selv om den ikke har vært i stand til å vinne markedsandeler av noen særlig betydning på søkemarkedet er den imidlertid fortsatt blant de største.
Det er imidlertid fortsatt meget lang vei opp til Google som for lengst har blitt synonymt med søk på nett.