Amerikaneren John Koza oppfant skrapeloddet i 1974 etter å ha innsett at forbrukere ønsket å få øyeblikkelige resultater og premier. Tidligere hadde lotterier brukt ukesvis på å informere kundene sine om de hadde vunnet eller ikke.
Gjennom firmaet The Scientific Games Corporation brukte Koza datamaskiner for å lage store mengder skrapelodd raskt. Skrapeloddet ble en umiddelbar suksess og er i dag kilden til mange gladnyheter verden over.
Men den moderne digitaliseringen har satt nye krav til effektivitet. Det som var berømmet som en effektiv løsning i 1974 er ikke det i dag. Med internettet og portable smarttelefoner, pcer og nettbrett har betydningen av umiddelbare resultater har endret seg.
Å gå på butikken for å kjøpe et skrapelodd er ikke lenger den raskeste løsningen. Med digitale verktøy kan vi nå få alt levert på døra. Men skrapeloddleverandører har tatt steget videre, og har digitalisert selve skrapeloddet. På sider som norskelodd.com kan kunder skrape virituelle skrapelodd, uansett hvor de er.
Mange leverandører av skrapelodd på nettet benytter seg nå av Flash- og Java-teknologi for å tilby virituelle skrapelodd på nettet. Norskelodd, for eksempel, benytter seg av leverandøren NeoGames som er en ledende leverandør av såkalt iLottery software.
NeoGames benytter seg av Java, programmeringsspråket som ble utviklet av Sun Microsystems (nå kjøpt opp av Oracle Corporation) og frigitt i 2006 og Adobe Flash. Resultatet blir et sofistikert spill med avansert grafikk og lydkvalitet som ivaretar spenningen i å finne frem en tikroning for å skrape frem gevinster.