(Trondheim, 9. september 2021): Hvis hele handels- og tjenestenæringen feiet foran egen dør ville miljøet i norske byer og tettsteder være vesentlig bedre. Nå adopterer Eplehuset nærmiljøet utenfor sine 23 avdelinger og håper andre tar etter.

Glasskår, søppel og skitt gjør kostbar skade på gater, bygninger og fortau utenfor butikker over hele landet. Eplehuset vil ta tak i dette gjennom sitt ryddeinitiativ som skjer innunder Min bit av Norge-ordningen til Hold Norge Rent.
Gjennom Min bit av Norge har mange privatpersoner og organisasjoner adoptert strender, elver, øyer, vassdrag eller andre områder i nærmiljøet sitt for å forebygge slitasje og forsøpling. Nå adopterer Eplehuset biter av urbane handelsstrøk.
– I samarbeid med foreningen Hold Norge Rent er vi fra før permanent utleveringsstasjon for hansker og sekker for nærmiljø-rydding. Hvert år deltar medarbeidere og kunder på kollektiv ryddedugnad i regi av foreningen. Men, utemiljøets skadelige varianter av hybelkaniner kommer raskere tilbake enn som så. Vi vil derfor stelle med nærmiljøet vårt i stille stunder, sier merkevaredirektør Marius Brevik i Eplehuset
Eplehuset er en landsdekkende norsk varehandelskjede sentrert rundt Apple-produkter og tilbehør. Kjeden har 380 medarbeidere, nettbutikken eplehuset.no, 23 avdelinger over hele landet og klokkertro på det fysiske kundemøtet.
Hver adopsjonsgruppe i Min bit av Norge skal rydde et fast område minimum tre ganger per år, opprette ryddeaksjoner og registrere avfallet de finner gjennom nettsiden eller appen Rydde. Brevik tar sikte på hyppigere innsats enn som så utenfor Eplehuset for å forhindre forsøpling av nærområdet.
– Det kan virke som om vi alle venter på at noen andre skal stelle, enten det er gårdeier, kommune, veimyndigheter eller forsøpleren selv. Nå tar vi i stedet fatt selv. Planen er å inspirere og invitere andre til å bli med på ordningen. Det er “think global, act local” i praksis. Vi håper norske byer og steder vil skinne i regi av næringslivet, slik at kommunene kan rette miljøinnsatsen andre steder, sier Brevik.
Da Eplehuset åpnet dørene i 2002 var mye annerledes. Ikke minst var produkter fra hovedleverandøren Apple – utrolig nok i dag – noe for en relativt begrenset krets av entusiaster.
Siden er mye forandret, ikke minst med iPhone som kom i 2007. Men, Eplehuset lar seg fortsatt inspirere av det gamle Apple-slagordet “Think different” som sågar med vilje er feilskrevet.
– Vi liker fortsatt å gjøre ting litt annerledes. Men, akkurat på miljøsiden håper vi å gå i bresjen for en form for feiing foran egen dør som blir ordinært og naturlig for alle bedrifter også utover varehandelen, sier Brevik.
Hold Norge Rent er en ideell forening som arbeider mot forsøpling. Foreningen er bygget opp som en medlemsorganisasjon for bedrifter, kommuner, organisasjoner og andre aktører som ønsker å bidra til et rent Norge. Grunntanken er at forsøpling er et felles ansvar, og at alle kan bidra.
– Når søppel havner på bakken fortsetter det ofte til havet og blir til marin forsøpling. Vi vet at urban forsøpling karakteriseres av små biter av plast, godteri og snacksemballasje, sneip og snus. Mange gjør en solid jobb med å holde byen ryddig, men vi vet samtidig at i Oslo kommer cirka to tonn avfall på avveie hver dag. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt. Vi i Hold Norge Rent er veldig glade for at Eplehuset tar dette samfunnsansvaret for å holde sin bit av Norge ryddig, sier Carl Pedersen i Hold Norge Rent.
Det er over 170 adopterte områder over hele Norge og alle kan adoptere et område de er glad i og ønsker å ta vare på gjennom Min bit av Norge ordningen.