Forrige fredag brøt mobilnettet til Telenor sammen, og i dag, nøyaktig en uke senere, skjedde det igjen, dog i en litt mindre skala. De store mediene i Norge har selvfølgelig dette som toppsak, og journalistene har tydeligvis fått ordre om å vinkle dette som en katastrofe uten dimensjoner. Jeg for min del, blir bare oppgitt. Ikke fordi Telenor har problemer med nettet sitt, men fordi mange i Norge omtaler dette som en verdens undergang-sak.
Jordskjelv, vulkaner, tsunamier, orkaner, naturkatastrofene er det nok av i verden. Vi i Norge er faktisk ufattelig heldige, og vi burde være kjempetakknemmelige for hvordan vi har det. Vi opplever vår største flom på mange år i disse dager, men den kan ikke måle seg opp mot situasjonen som var i Japan. Likevel klager vi nordmenn. Norge er et rikt land, med særdeles god økonomi. Vi har teknologi som er på et svært høyt nivå, men teknologien kan ikke stoles 100 % på. Det kan ingen teknologi. Vårt postindustrielle samfunn er ekstremt sårbart, noe vi merker nå.
Hvor er perspektivet hos Norges befolkning? Et dekningsutfall er ikke verdens undergang. Vi må huske på at nettet har vært bra i mange år, og det er egentlig rart at det ikke har skjedd før. Det mener jeg. Har forståelse for frustrasjonen til enkelte, men stort sett bør vi godta at tekniske feil skjer – og vil skje i fremtiden.
Er du uenig? Da må du for all del bruke kommentarfeltet 🙂











Så vi har det altså etter artikkelforfatters syn det for godt til å ha rett til å klage over at noe vi betaler for ikke holder mål?
Det er selvsagt ikke verdens undergang å være uten mobil over tid, men det er noe som tydeligvis plager gjennomsntittet mer enn det fremkommer her – og i ett fritt samfunn, må en da ha lov å si fra!
At teknologi kan feile er rett. Men jo mindre, jo bedre. Argumenter som at det er ett under at det ikke har skjedd før blir for tynt for min del. Det er jo jaggu også ett under at ikke himmel'n har ramla i hue på oss, den har jo tross alt vært der siden tidenes morgen!
Ja, faktisk. Teknologien er sårbar, og nå har tross alt noe lignende aldri skjedd før, derfor mener JEG, jeg gjentar; JEG, at vi ikke skal klage. Mennesker gjør feil hele tiden, det samme gjør teknologien. Alle som er misfornøyd skal få klage, jeg bare ber folk om å se det perspektiv?
Man må kanske ha kjennskap til hvordan teknologien fungerer for å forstå hvorfor slikt kan skje? Jeg vet ikke, men står for det jeg skriver. Flott at du er uenig 🙂
Må også huske på at når mobilnettet er nede, så er det heller ikke mulig å ringe nødnummer om det skulle være nødvendig. Så en sak her i forrige uke om en person som gjerne kunne være død nå om ikke det hadde vært for at vennene hans tenkte raskt og sprang til en sykehusansatt – med sykebil – like i nærheten. Mulig at det at mobilnettet er nede ikke er verdens undergang, men det er en sak som er verdt å ta opp!