Denne uka meldte Google at verdens mest populære søkemotor snart vil undergå sin største endring siden lanseringen i 1998.
Endringen vil få konsekvenser for verdens nettsider, idet store deler av nettrafikken kommer fra søkemotorer som Google.
Færre, mer treffsikre søk
Et Google-søk i dag betyr som regel flere tusen resultater både i inn- og utland. Relevans har ofte stor betydning, og heldigvis slipper man å bla lenge for å finne det man leter etter, men i framtiden skal søkene bli enda mer treffsikre – og færre.
Dette betyr at nettsider og bedrifter blir nødt til å jobbe mer systematisk opp mot ønskede søkeresultater enn tidligere.
Ettersom færre søkeresultater blir tilgjengelig for søkeren, kan det også potensielt gå drastisk utover mindre nettsider som ofte har en lavere relevans og tyngde i søkemotorene.
Innovasjon i søk
Da Google kom på banen i 1998 var det revolusjonerende. Man kunne søke gjennom informasjon på en helt annen måte enn tidligere. I dag tas dette for gitt, og til tross for en teknologisk utvikling i rekordfart, har ikke selve kjernen i et Google-søk endret seg mye på 14 år.
Google har også innsett, kanskje gjennom iakttagning av sin konkurrent Microsoft, at de ikke vil beholde sin posisjon ved å hvile på laurbærne.
Nå står søkegiganten overfor sine største restruktureringer noen sinne i årene framover, i et forsøk på å gi søk et friskt pust.
Kilde: Wall Street Journal