CRM for små bedrifter


Trond Eilertsen
Publisert 22. september 2020, kl. 08:16

Veldig mange tror at et CRM-system kun er viktig for store bedrifter men sannheten er at at et CRM-system kan være ennå mer viktig for mindre bedrifter. Grunnen til at veldig mange tror nettopp at CRM systemer kun er for små bedrifter er at de forbinder CRM-systemer med store kostnader, men det trenger faktisk ikke å koste så mye penger.

Teknologien har nemlig utviklet seg mye over de siste årene og det har dermed blitt veldig billig om man velger riktig CRM-system som passer til din bedrift. Derfor har vi i Teknologia.no sett nærmere på CRM-systemer for små bedrifter og ikke minst CRM systemer generelt.

Hva er et CRM system?

Et CRM system er kort forklart et system som gjør at du enkelt kan holde orden på eksisterende kunder og potensielle nye kunder. Et CRM-system skal forklart gjøre det enklere å holde kontroll på kundene du har i dag og på de potensielle kundene dine. Et godt CRM-system blir litt som «hjernen» til bedriften hvor man bruker dette aktivt for styre aktivitetene i bedriften mot kunder.

Det som er vanlig er at et CRM-system er koblet opp mot henvendelser inn mot bedriften og henvendelser ut fra bedriften. Det betyr at det passer like godt for deg som driver med inngående salg til de bedriftene som driver med utgående salg.

Hvordan bruker man et CRM-system?

Hvis du tidligere har jobbet i en større bedrift med et gammelt CRM-system så husker du sikkert at disse gjerne var laget som et gammeldags program og man lagret dette gjerne på en server. Nå har teknologien kommet veldig langt og de aller fleste CRM systemer ligger i skyen nå. Det betyr at man gjerne logger seg på i en web-applikasjon og i tillegg at de gjerne kommer med en egen app som man kan bruke på telefon.

Hvorfor trenger små bedrifter et CRM-system?

Det finnes veldig mange grunner til at små bedrifter burde ha et CRM-system. For noen så kan det å ha et CRM-system være viktigere enn for andre men de aller fleste mindre bedrifter vil kunne dra fordeler av å benytte seg av et skikkelig CRM-system.

  1. Bedriften får bedre kontroll på henvendelser inn
  2. Bedriften kan enkelt følge opp eksisterende kunder
  3. Bedriften kan enkelt kordinere kampanjer mot eksisterende kunder
  4. Informasjon blir lett tilgjengelig for alle i bedriften
  5. Bedriften sparer tid på å slippe eposter og rot i systemet
  6. Effektiviserer salgsarbeidet i bedriften

Hva koster et CRM-system for en liten bedrift?

Et CRM-system er gjerne priset på antall brukere og noen gang størrelsen på bedriften. For små bedrifter så vil det ikke lønne seg å velge et CRM-system fra de større leverandørene som gjerne har priser som ikke er tilpasset de mindre bedriftene.

Et CRM system som er laget for mindre bedrifter koster gjerne rundt 500,- kroner per bruker i måneden. Dette kan høres veldig mye ut men om du tenker på tiden de ansatte i bedriften sparer på å bruke et CRM-system og ikke minst at man vil øke salget så er dette en veldig lav pris å betale.

Dersom man som en liten bedrift ikke ønsker å ha løpende kostnader så tilbyr de aller fleste CRM-systemer for bedrifter å kjøpe for 12 måneder av gangen og da får man gjerne en fin liten rabatt på prisen. For små bedrifter som er opptatt av å ha kontroll på kostnadene så kan dette være et absolutt godt alternativ.

Hva slags integrasjon krever et CRM-system?

Når en liten bedrift skal ha et CRM-system så er det gjerne skremmende å høre om integrasjoner. De aller fleste forbinder dette med store kostnader og kanskje høye regninger fra konsulenten som setter dette opp. CRM-systemene som er laget for små bedrifter har tenkt på dette. Det er gjerne en veldig lett integrasjon hvor man kobler opp mot et skjema på nettsiden, epost og hos noen på telefon. Dette er en integrasjon som for de aller fleste bedrifter er enkel og ikke minst så kommer man veldig raskt i gang.

Hvilke CRM-systemer finnes for små bedrifter?

Det finnes veldig mange forskjellige CRM-systemer på markedet og det er store forskjeller på disse. Hvis man er en liten bedrift som ser etter det beste CRM-systemet så anbefaler vi at man velger en leverandør som nettopp har laget et CRM-system som er skreddersydd til mindre bedrifter. Nedenfor har vi listet opp noen CRM systemer som passer for små bedrifter:

Simplify.today

Dette er et CRM-system som er laget i Norge med fokus på at det skal være rimelig og ikke minst enkelt å komme i gang med et CRM-system. Her får du alt du trenger til å følge opp kunder og ikke minst til å behandle innkommende leads.

Pipedrive

Pipeline er kanskje et av de største selskapene på CRM for mindre bedrifter i Europa. De har over 90 000 kunder i Europa og har laget et system som er skreddersydd for mindre bedrifter

Fremtiden ligger i skyen

Selv om man har en liten bedrift så ligger fremtiden i skyen og stadig mer foregår på nett. Det å sitte å styre bedriften fra eposten eller mobiltelefonen er ikke nok. Derfor mener vi at alle små bedrifter burde vurdere å anskaffe seg et CRM-system.

Noe å legge til i denne saken? Del i kommentarfeltet nedenfor.

DelPaFB DelPaFB