Lise er på vei til jobb for å levere en klage. Grete er på vei til forlaget hvor hun oversetter bøker for å møte sin nye redaktør. Ann Kristin er på vei for å besøke tanten sin. Alle er på vei et sted, men allerede utenfor inngangsdøren slår de vante rutinene sprekker, og deres skjebner flettes sammen for en kort stund. Ingen av dem aner at de alle er inspirasjoner til en bok som straks skal leses inn som lydbok.
Disse tre kvinnene møtes aldri på ordentlig, så Som du ser meg er ingen film hvor man får se flere små historier flettes sammen, á la Love Actually og New Years Eve. I Som du ser meg møter vi tre selvstendige kvinner med problemer som vil påvirke deres videre eksistens. Alt avhenger av et «ja» eller «nei»; de små enkle ordene som blir så vanskelige å stå for når man først har sagt dem.
Måten filmen er bygd opp på, fører med seg en intimitet du kan ta og føle på. I kvinnenes melankolske hverdag blir deres bekymringer og sorger så tilstedeværende at det nesten blir klaustrofobisk. Samtidig får disse kvinnene deg til å le. Ikke av dem, men med dem. De kjemper alle om å bli godtatt for den de er og det de står for, og den håpløsheten som til tider møter dem, gjør at latteren bobler av oppgitthet.
Som du ser meg har et Arthaus-preg over seg som gjør at den er av det smale slaget, og det er en film hvor det skjer mye uten at det skjer noen ting. Mange kan nok føle at filmen blir i lengste laget, noe som er en tendens i Arthaus-filmer, men dette fungerer som et virkemiddel. Den utålmodigheten du føler på, blir en del av filmens virkning.
Både musikkbruk og måten filmen er filmet på, understreker filmens behagelige vesen, mens skuespillerne likevel får filmen inn under huden på deg. I Som du ser meg er mange av rollene skrevet til de skuespillerne som er med, og disse har også hatt muligheten til å påvirke manuset i prosessen. Dette fører til at rollene virker veldig troverdige, og ikke overspilt på noen måte. Følelsene kommer frem på en fin måte og treffer deg slik at medfølelsen din blomstrer opp. Legg spesielt merke til Ragnhild Hilt i rollen som oversetteren; hennes måte å formidle følelser uten å bruke ord er fantastisk.
Som du ser meg er uten tvil blant de beste norske filmene på markedet i år. Regissør og manusforfatter, Dag Johan Haugerud, gjør en god jobb med å få én dag i tre kvinners liv til å bli både fengende, rørende og tankevekkende. Et must for Arthaus-entusiaster.
INFO OM FILMEN:
Originaltittel: Som du ser meg
Regissør: Dag Johan Haugerud
Produksjonsår: 2012 Premiere: 14. september 2012
Lengde: 1 t. 58 min.
Sjanger: Drama
Skuespillere: Ane Dahl Torp, Henriette Steenstrup, Laila Goody, Anne Marit Jacobsen, Ragnhild Hilt, Trine Wiggen, Andrine Sæther, Andrea Bræin Hovig