Den etterlengtede oppfølgeren til God of War har kommet. God of War: Ascension er tittelen. Santa Monica Studios har jobbet godt med dette spillet i en lengre tid nå, og resultatet er svært godt.
Vi kommer inn i spillet der Kratos er tatt til fange, og planen er å holde han låst i lenker til han en gang råtner. Men selvfølgelig kommer helten vår seg løs, og kampene er i full fyr allerede. Stemmeskuespillet er upåklagelig, men historien er vanskelig å ta tak i. Er det fordi at det er lenge siden jeg har tatt i et God of War-spill, eller er det fordi at historien ikke er så vass som man skulle tro? Det har egentlig ingenting å si.
God of War: Ascension trenger ikke den sterke historien. Til tross for enormt gode cutscenes, blir jeg litt lei meg når de kommer. Vanskelig historie veies veldig opp med denging av skapninger i alle former og fasonger i den greske mytologien. Mindre snakk. Mer deng, takk! Fiendene dine er alt i fra småkinky sirener med blottede bryster, til muterte fluer og gigantiske beist. Jeg tar meg selv i å juble i det de største kreaturene popper frem. En jubel av gleden jeg skal få etter å ha kverket dette beistet, men som også har en undertone av pisse-i-boksa-redsel.
Ikke bare grisejuling
På veien til.. hva nå enn Kratos skal, får du utfordringer i form av uovervinnelige horder av fiender, men også frustrerende puzzles. Her gjelder det ikke å bare ha kombinasjonsdengen på greip. Her må også IQen være på greip. Ved bruk av logisk tankegang og magi må du finne din vei videre i historien. Problemene er akkurat passe vanskelige til at jeg ikke gir de opp og vandrer surt til sengs.
Ettersom spillet fortsetter utvikler Kratos seg. Han får nye våpen, nye ferdigheter og nye magiske evner. Samtlige brukes både på nevnte puzzles og nevnte denging. Jeg får et sterkere forhold til Kratos ved å hjelpe han videre, og ved å følge hans utvikling som person og drapsmaskin. Jeg ble også en stor fan av vinklene du spiller i. Ved å variere fra close-ups til kamper på lang avstand, får jeg nesten en følelse av styre en film. Rått!
Slakt
Miljøet i spillet er fantastisk. Enorme bygninger, monumenter, statuer og landskap tas i mot med tidvis gåsehud og en himmeltår i øyekroken. Alt fungerer egentlig til punkt og prikke. Combo-systemet sitter perfekt, og du oppnår bedre angrep ved å fullføre combo-denging. Dessuten, når Kratos slenger sin karakteristiske kjetting rett i hodet på fienden, går det ikke an å la være å måpe. Det ser rett og slett utrolig kult ut. Det eneste som er klageverdig er måten du fullfører drapet på. De første timene er det råkult å dele folk i to, eller å rive av hodet på fiendtlige geitemenn, men etter å ha sett samme drapsmåte utallige ganger blir jeg litt lei. Litt forandring fryder tross alt.
Er dette ditt første God of War-spill, kommer du til å forgude det.
Nytt: Multiplayer
I tillegg til den gode enspilleren, er det premiere på God of War felrspiller. Ideen er særdeles god spør du meg. Å samle flere superdengere på et å samme kart kan ikke slå feil. Du starter som en simpel muskelbunt i et lendeklede. Du skal velge en gudekraft, og dine valg står mellom: Ares (ild), Zeuz (lyn), Posseidon (vann) eller Hades (sjel/død). Hver gudekraft har sine fordeler og ulemper, som skal gi et balansert kampsystem. Dette lykkes Santa Monica Studios med til en viss grad. Ved å velge for eksempel Posseidons kraft, er du veldig god å ha på et lag. Men om du da kommer inn i en kamp med alle mot alle-modus, er du ganske rævkjørt.
Selve moduskonseptene er heller ingenting å rope hurra for. Det er de klassiske modusene som vi kjenner fra alle andre spill, slike som Capture the flag, Domination og Free for all. Til tross for lite innovative moduser, er det en god flerspiller. Brettene inneholder mange twister og objekter du kan bruke under kampene. Noen eksempler på dette er flammekanoner, healing, og til og med muligheten til å snu deler av kartet helt på hodet. Flerspilleren er ikke superfengende, men god nok til at det går utover både søvn og matinntak. Gleden av å låse opp ny magi, ny rustning og nye våpen er så stor at jeg kan fortsette. Jeg håper også at det kommer flere kart etterhvert. For øyeblikket er det alt for få til at det ikke blir ensformig etter en stund. Det skulle også vært muligheter for å personalisere karakteren din mye mer. Det eneste som foreløpig er mulig å tilpasse selv er hudfarge, og farge på utstyret ditt.
Alt i alt er dette et svært godt spill, med hysteriske kamper og en morsom flerspiller. Er du en av de som ikke har prøvd denne serien tidligere, er dette tiden for å teste det ut.
Se traileren til God of War: Ascension her:
Se traileren til God of War: Ascension mulitplayer her: