
Foto: Skjermdump / Facebook
Monstersøket er ikke mange klikk unna.
I januar i år presenterte Mark Zuckeberg graph search – en kraftig søkefunksjon for Facebook som skal gjøre informasjon lettere tilgjengelig for alle sine brukere.
Søketjenesten har som mål å finne informasjon om Facebooks brukere og presentere resultatene på en intuitiv måte.
Sjekk personverninnstillingene
Facebook henter enkelt og greit ut informasjon som brukerne selv har plottet inn i profilen sin, og fra innsjekkinger, bildeopplastinger og annet man har foretatt seg på nettsamfunnet.
Du kan for eksempel skrive «Personer fra Trondheim som liker fjellturer og er singel». Graph Search vil da gi deg relevante resultater ved å søke gjennom interessene og sivilstatusen til folk som bor i Trondheim.
Eller du kan prøve «Venner som liker Teknologia».
Stort sett alt av informasjon du har lagret på Facebook er søkbar og kan potensielt vises for andre brukere, men er informasjonen kun delt med venner i utgangspunktet er det også kun venner som kan se den i søkeresultatet.
Det kan likevel være lurt å gå gjennom dine personverninnstillinger for å se hvilken informasjon du gir fra deg og til hvem (se video nederst i saken!)
Slik gjør du det
Grafsøk har gradvis blitt rullet ut til brukerne siden januar, men det er slettes ikke alle som har fått tilgang til det nye søket. Om du er nysgjerrig og har lyst til å prøve grafsøk allerede nå, bør du lese videre.
Det er nemlig ingen heksekunst å skaffe tilgang til Facebooks grafsøk. Alt som kreves er faktisk at du endrer språk til engelsk (US).
Å bytte språk er enkelt. Klikk på tannhjulet øverst til høyre, og velg deretter «Kontoinnstillinger». Nederst der det står «Språk», velger du «English (US)» i stedet for norsk.
Du skal umiddelbart få tilgang til Facebooks nye søk.
Søket innebærer også noen små designendringer – blant annet bytter enkelte ikoner plass.
Om du foretrekker å ha Facebook på norsk kan du alltids gå tilbake og endre dette, men husk at grafsøket da trolig forsvinner inntil videre.
Vi har laget en kort videosnutt som viser deg hvordan du kan begrense hvem som skal få se innholdet ditt på Facebook.