
Foto: angermann / Flickr
Facebook endrer design på den populære knappen.
«Like»-knappen ble for første gang introdusert i 2010, og siden den gang har den kjente tommelen dukket overalt på internett, også her på Teknologia.no. Faktisk hevder Facebook at de vises over 22 millarder ganger hver dag, på mer enn 7,5 millioner nettsider.
Nå har imidlertid Facebook valgt å gjøre om denne knappen og faktisk kvitte seg helt med tommelen i «like»-knappene.
I stedet vil bokstaven «f», som er en del av logoen til Facebook, vises ved siden av ordet «like» og «Share».
Noe av årsaken til at selskapet endrer knappene er at de nye skal være optimalisert for skjermer med høy oppløsning. Det opplyser Facebook-ansatt Peter Yang i blogginnlegget selskapet har publisert. I tillegg skal forvirring rundt «lik» og «del»-knappen ha vært en viktig faktor for at selskapet nå endrer designet.
Det er imidlertid litt feil å si at tommelen forsvinner helt. I knapper der antall «likes» står over selve «Like»-knappen (se på venstre side på teknologia.no), vil fortsatt en tommel vises. Den vil riktignok se litt annerledes ut, men den vil fortsatt være der.
Den største forandringen gjelder altså selve «like»-knappen, der tommelen nå fjernes.
Endringen vil rulles ut iløpet av de kommende ukene.

Foto: Facebook