«Alarmen har en så stor verdi at 99 prosent av kundene våre unngikk innbrudd siste år».
Slik lyder et salgsargument fra et av landets største sikkerhetsfirma. Umiddelbart et overbevisende tall, men det skal sees i forhold til statistisk data som viser at 98,2 prosent av alle boliger unngikk innbrudd i fjor.
1 av 100 rammes av innbrudd
Omvendt kan man si at 1 av 100 alarm-kunder får innbrudd hvert år tross et alarmsystem til tusenvis av kroner. At omkring 600 av firmaets kunder hadde innbrudd i 2009, medgir selskapet.
Man kan bruke statistikk, som en full mann bruker lyktestolpen; til støtte mer enn opplysning. Men det er et uomtvistelig faktum sikkerhetsfirmaer tjener store summer på det stigende antallet innbrudd.
For å stoppe tyven kjøper boligeiere alarmsystemer med romfølere, magnet- og fotodetektorer. På to år har salget av alarmer til private fordoblet seg, opplyser Sikkerhetsbransjen.
Men politiet, eksperter samt forsikringsbransjen sier at den strategien til å stoppe tyven er forfeilet. Boligeierne unnlater nemlig å sikre vinduer, dører og låser, som ofte er i svært dårlig stand.
«Det nytter ikke å installere et alarmsystem, hvis man bor i en pappeske. Går alarmen, er det bare et signal om at det, man ville unngå, har gått galt. Mange starter feil sted og kjøper en dings for å få avlat».
Gjør det vanskelig for tyven
Her opererer man med en tretrinnsrakett for å unngå innbrudd, og alarm har lavest prioritering.
Først og fremst skal man forsøke å se hjemmet sitt med tyvens øyne og bruke nabohjelp. Deretter bør man styrke skallet på boligen; dører, låser og vinduer skal sikres, slik at tyven ikke kan komme inn med enkle verktøy.
Mange investerer i en tyverialarm og glemmer alt om den mekaniske sikringen av boligen. Det viktigste er å gjøre det så vanskelig, tidkrevende og bråkende som mulig overhodet å bryte seg inn inn.
Sikkerhetskonsulenter er selgere
De fleste sikkerhetsfirmaene tilbyr et «gratis og uforpliktende besøk av sikkerhetskonsulenten vår». Men rådene fra den kanten bør man som forbruker ta med en klype salt.
Forsikringsbransjen og politiet opplever at boligeiere ofte blir overtalt av konsulentene til å velge de elektroniske løsningene som er både dyrere og mindre preventive enn de gamle kjente. Mange av firmaenes konsulenter er selgere og tilbyr bare den medisinen de selv har med i vesken. Men det er viktig å ta en helhetsbetraktning av hjemmet.
Vekterne kommer – etterhvert
Bare hvis et privat hjems inventar er svært verdifullt, stiller forsikringsselskaper høye krav til sikringsnivået. Annerledes forholder det seg med firmaer, der kreves det sikre dører, vinduer, låser og i noen tilfeller overvåking.
Det betyr også at forsikringsbransjen stiller krav til sikkerhetsfirmaene. Hvis en alarm går, skal firmaets vakter være framme på mellom 20 og 35 minutter, alt etter sikringsnivå.
Når vaktene skal være framme etter en alarm i en privat bolig stiller ingen krav til. Og verken sikkerhetsbransjen eller landets største sikkerhetsfirmaer ønsker å opplyse om deres gjennomsnittlige responstider.
Still spørsmål
I firmaenes bransjeforening sier de at firmaene ikke bare har ansvaret for å gi kundenes hjem en skikkelig sikring.
«Det er akkurat som med bilforhandlerer; en Ford-forhandler vil ikke anbefale en Skoda. På privatmarkedet er det mange standardiserte løsninger, og så er det opp til kunden å stille de riktige spørsmålene».