Microsoft satser primært på fitness-markedet med sin nye Smartwatch. Lanseringen er samtidig selskapets første forsøk på å erobre et nytt marked.
Det er liten tvil om at markedet med hensyn til bærbart utstyr er stadig voksende. Det virker som om Microsoft også ønsker å hekte seg på denne trenden på et tidlig stadium. Om de klarer å slå Apple med hensyn til lansering før sistnevnte er kommet på banen, er mer usikkert. Men det blir temmelig opplagt et race om å vinne det lukrative julegave-markedet.
Kompabilitet og batterilevetid
Microsoft’s nye Smartwatch, som foreløpig ikke har fått noe navn, vil ha en klar konkurransefordel fremfor sine rivaler i og med at den kan synkroniseres med smarttelefoner som opererer både med iOS, Android og Windows.
Crossover-plattformen er en del av Microsoft’s nye direktør, Satya Nadella’s, mål om å lage produkter som skal være tilgjengelige ”på tvers av alle mulige enheter”. Det var et kvantesprang i Microsoft’s historie da de i mars lanserte Microsoft Office for iPad, og dermed gikk vekk fra den ensidige visjonen de har hatt om Windows som eneste vei å gå, og som har vært karakteristisk for strategien til Steve Ballmer så lenge han var ved roret.
En artikkel i Forbes antyder at batteriet vil være enda en konkurransefordel for den nye smartklokken fra Microsfot. Det hevdes at batteriet vil vare i hele to dager, sammenlignet med Samsung Gear og Moto 360 som begge må lades opp igjen etter en dag.
Undersøkelser viser at batterilevetiden er av aller største viktighet for brukerne når de skal vurdere hvilket produkt de til slutt kjøper, men det ble ikke opplyst om noen relevante detaljer da direktøren i Apple, Tim Cook, avduket Apple Watch sist måned. I ettertid har han bekreftet at også Apple Watch må lades én gang per dag.
Fitness-markedet
Microsoft går primært for helse- og fitnessmarkedet med sin nye smartklokke og tar dermed opp konkurransen med Samsung Gear Fit. Forbes hevder at klokken fra Microsoft gjør bruk av selskapets Kinect teknologi noe som gjør at kontinuerlig vil kunne måle hjerterytmen din.
Tidligere har flere kommentatorer spekulert i om klokken vil ha en fullfarge berøringsskjerm, noe som vil gjøre bruken mer personlig, samtidig som den topper de lignende funksjonene hos Gear Fit.
På dette stadiet er ryktene nettopp ikke annet enn rykter. Men dersom Microsoft tilbyr en crossover-plattform som gir den kompatibiliteten som er antydet, i tillegg til å doble batteriets levetid, vil den nye smartklokken kunne sikre Microsoft en betydelig suksess i det økende bærbart-markedet.