Det finnes veldig mange unge nordmenn som sliter med å fullføre skolegangen. Årsakene til at man velger å avbryte skolegangen er mange og det er ikke noe fasit på hvordan man skal få disse til å fullføre skolegangen. Dette er ikke bare et problem for personen det gjelder men det er et stort problem for samfunnet. De som ikke fullfører videregående utdanning har større sjanse for å havne i NAV-systemet og dermed bli en stor regning for samfunnet.
Nettopp derfor har det den siste tiden kommet flere satsninger mot det som heter EDTECH. Edtech står for «Education technology» og er virkelig i vinden. Dette kan være løsninger som gjør det enklere for studenter å studere, bygge karriere eller hjelpe deg med å lære smartere.
For man kommer ikke unna at skolen har veldig mye å gå på når det kommer til digitalisering. Det begynner heldigvis stadig å bli bedre for skoler men disse skolene trenger selvfølgelig teknologi som tilpasses til skolen og det er først nå vi ser at denne utviklingen kommer. Skoler begynner å tilby laptops og ipads til elever. Samtidig så ser vi at spill som Minecraft stadig blir en større del av spillhverdagen.
Edtech-selskaper med et live produkt i Norge
Det finnes flere selskaper som f.eks Dragonfly, Inspio.no og Salabi som har et produkt på markedet i Norge. Disse er alle veldig forskjellig på hver sin måte men de er alle basert på en «abonnements modell». Med det så mener vi at de ikke tar betalt en stor sum for å få kjøpe produktet men en månedlig avgift. I tillegg så satser de gjerne mot flere segmenter som f.eks studenter, skoler og andre innenfor utdanning.
Inspio som nevnes først her er et veldig godt eksempel på et typisk selskap innenfor utdannings-teknologi. De har digitalisert notater for studenter og selv om notater ikke er nytt så er dette en ny måte å gjøre det på. Dette er et godt eksempel på at selskaper innenfor edtech ikke trenger å finne opp hjulet på nytt men heller digitalisere og optimalisere et produkt.
Dragonfly og Salabi er begge spillapper som gir læring igjennom morsomme spill. Førstnevnte ble kjøpt opp av den norske vekstraketten Kahoot for en liten stund siden. Dette er gode eksempler på edtech-selskaper som faktisk lager verktøy som fungerer like bra som en del av skolen eller i sofaen hjemme.
Hvordan verdsettes et edtech selskap?
Det er fortsatt veldig tidlig for de aller fleste selskaper innenfor EDTECH og det har ikke vært mange oppkjøp. Normalt sett så vil et selskap verdsettes basert på inntekten og få en verdi som er dette beløpet multipliset. Hvis man unik kompetanse, brand eller kompetanse så er dette selvfølgelig noe som er med på å øke verdien.
Edtech er veldig «hot» nå om dagen og derfor kan det være lurt å komme tidlig inn i disse selskapene hvis du ønsker å gjøre en god investering. Det finnes flere inkubatorer i Norge som satser mot nettopp dette segmentet som f.eks The Factory. Hvis du er interesset i å investere så kan det være greit å ta kontakt med en inkubator for å høre hva som rører seg i Oslo.